Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Zoë Harcombe:
A müzlik és gabonapelyhek nagy vércukor kiugrást idéznek elő

Fordította:Szendi Gábor

Forrás:Zoë Harcombe: Cereals spike blood glucose

A müzliket úgy szokták reklámozni, mint amelyek halál egészségesek, amitől fittek leszünk, energiát ad nekünk és még tele van vitaminnal is. A valóságban a legrosszabbat tesszük magunkkal, ha "müzlivel indítjuk a napunkat".

 

A Google adatkezelési elvei

 

A Diabétesz hetén Zoë Harcombe a következő üzenetet tette fel a Twitterre: "2-es típusú diabétesz megelőzési terv: kapjon mindenki egy otthoni folyamatos vércukormérésre alkalmas készüléket, mérje meg mindenki mi emeli meg túlságosan a vércukrát, és hagyja ki az étrendjéből azokat az ételeket"(Ref 1).

Mit sem tudott arról, hogy hamarosan megjelenik egy vizsgálat, ami tulajdonképpen ezt az ajánlást próbálta ki. A megjelent vizsgálat címe: "A vércukor típusok a vércukorszabályozás új mintázatát tárják fel", s szerzői Hall és mtsi. (Ref 2).

A tanulmány indoklása kijózanító: "A 2-es típusú cukorbetegség az egyik legkomolyabb probléma világszerte,az USA-ban 30 millió, az egész világ 422 millió embert érint, ami évente 825 milliárd dollár kiadást jelent." Majd nem minden 10 USA állampolgárból egy diagnosztizált 2-es típusú cukorbeteg (azaz 30 millió). 84 millió prediabéteszben minden kezelés nélkül, s ezek 70%-a 2-es típusú cukorbeteggé fog válni.

A cikk bevezetőjében a szerzők megjegyzik, hogy a vércukoranyagcsere zavarát egy egyszeri alkalommal végzett méréssel szokás ellenőrizni. Van azonban egy új készülék (Libre a neve, Magyarországon tudtommal még nem kapható, de itt egy tapasztalat vele kapcsolatban), amellyel folyamatosan lehet mérni az aktuális vércukorszintet. Ez potenciálisan megváltoztathatja a cukorbetegek életét és az élelmiszeripar tevékenységét. Ha egyszer az emberek megértik, hogy az "egészséges teljes gabona" vércukor kiugrást okoz, viselkedésük sokkal valószínűbben változni fog. A szélhámos élelmiszeripar biztosan utálja majd ezt a készüléket, legalább annyira, amennyire utálja a további cukoradókat.

A média azt hangsúlyozta a vizsgálat kapcsán, hogy a vércukor kiugrások gyakori jelenség egészséges embereknél is (Ref 3), (Ref 4), (Ref 5).

Ám ezen az eredményen kívül voltak mások is. Az egyik, hogy milyen egyéni válaszokat adnak az emberek ugyanarra az ételre. A szerzők idézik Zeevi és mtsi. vizsgálatát, amely azt mutatta, hogy az étkezés utáni vércukor válasz azonos ételre egyénenként változó (Ref 6). Hall és mtsi. fontosnak tartják ezt az eredményt, mert az Amerikai Diabétesz Társaság vagy angol étrendi ajánlás (akárcsak a magyar) általános és nem személyre szabott (Ref 7).


Hogy is nézett ki a vizsgálat maga?

Hall és mtsi. 57 egészséges embert toboroztak vizsgálatukhoz. A szűréskor ezek közül 5 (!!) 3-es típusú cukorbetegnek minősült (Ref 8) 14 (!!) pedig prediabéteszben szenvedett (Ref 9). (Ugye ennyit arról, mennyire képlékeny fogalom is az "egészség". Attól függ, milyen pontosan mérünk.)

A vizsgálatnak két része volt.

1, 2-4 héten át folyamatosan mérték az 57 személynek a vércukrát normál életvitelük során.

2, 30 személynek (köztük 3 cukorbeteg és 7 prediabéteszes) mérték a vércukorválaszát ugyanarra az ételre

1, A folyamatos vércukor monitorozás magában foglalt számos különféle mérést, min tpl. az inzulinrezisztencia és az inzulinszint mérését is. A kutatók számos módszert alkalmaztak, hogy az 57 ember közti vércukor variációkban felismerjék a hasonlóságokat és a különbözőségeket. Három vércukor mintázatot azonosítottak be, amely a változó vércukorszintek 75%-át jól magyarázta. A három vércukortípust I-es (alacsony vércukor változékonyság), II-es (közepes változékonyság) és III (komoly változékonyság) típusnak nevezték el. Az alacsony variabilitást mutató csoportnak volt a legkisebb vércukor változékonysága normál életvitele mellett; a komoly változékonyságot mutatóknál volt a legnagyobb kilengés a vércukorszintekben normál körülmények közt.

2, Az ételtesztelés részben harminc személy kapott 3 különböző reggelit. (Ez a legjobb étkezés a napban, amikor érdemes a vércukorszintet tesztelni, mert több óra éjszakai éhezés után stabilabb értéket mutat.) A reggelik kalóriaszámban azonosak voltak, de különböztek fehérje, zsír és szénhidrát tartalomban. A reggelik a következők voltak: kukoricapehely tejjel (alacsony rost, magas cukortartalom); mogyoróvajas szendvics (magasabb zsír és fehérje); egy ProBar fehérje szelet (közepes zsír és fehérje tartalom, amit én összetétele alapján biztosan nem ennék meg).

Mindegyik résztvevő kétszer kapta ugyanazt az ételt, és az eredmény mindig nagyon hasonló volt, azaz a mérések megbízhatók.

A kukoricapehely tejjel szerepelt a legrosszabbul. A résztvevők 60%-a a tejre és a müzlire a komolyan változékony vércukrú kategóriába sorolódott. Mindössze a résztvevők 13%-a reagált alacsony vércukorszinttel erre a reggelire. A legjobb reggeli (a kínálatból!), azaz a legkevesebben mutatták a komoly vércukor emelkedést és a legtöbben az alacsonyt, a mogyoróvajas szendvics (Magas fehérje, magas zsír).

A harmadik fontos eredmény tehát az volt, hogy az létrendi ajánlásokban szereplő "müzli tejjel" ajánlásra a résztvevők 87%-nál kiugróan magas vércukorszint volt mérhető.


A vércukorválasz kategóriák és a diabétesz kockázat.

Ez egy rendkívüli vizsgálat volt - az analízis kivitelezése és a szigora nagy benyomást tesz az olvasóra. Az 57 résztvevőnél majdnem 500 000 mérést végeztek és elemezték ki különféle módokon. Összevetették az alacsony, közepes és magas vércukorválaszt produkálókat.

-Nem volt olyan cukorbeteg és prediabéteszes a vizsgálatban, akik az alacsony kategóriába került volna.

-Két cukorbeteg és 3 prediabéteszes a közepes válasz kategóriába esett.

- Két cukorbeteg és 7 prediabéteszes a nagy vércukor válasz kategóriába esett.

Bár a vizsgálatot kevés emberrel végezték, a tanulság mégis az, hogy a folyamatos vércukor mérés hasznos eszköze lehet a diabétesz és prediabétesz megelőzésének. Méréssel vagy mérés nélkül, az embereket arra kéne bátorítani, hogy vércukorértékeiket az alacsony változékonyságú kategóriában tartsák.

A komoly vércukor ingadozást mutatta a résztvevők 25%-a, bár még nem voltak sem cukorbetegek, sem prediabéteszesek. Ám a vizsgálat azt sugallja, hogy náluk ez csak idő kérdése.

A vizsgálatot végzők véleménye: "Úgy gondoljuk, hogy a növekvő vércukor ingadozás előszobája annak, amikor a jelenlegi mérések szerint valakinek már abnormálisan magas lesz a vércukra, így ez az ingadozó állapot a prediabétesz korai fázisa."

A Hall és mtsi. vizsgálata kérdéseket vet fel a mostanság végzett mérések értékét illetően is. A kétórás cukorterheléses próbában 10 prediabéteszesből három jól teljesített, azaz nem derült ki róluk ezzel a precíznek tekintett méréssel, hogy már prediabéteszben szenvednek. A reggeli éhgyomri vércukormérés 10 prediabéteszesből 6-nál nem mutatta ki a prediabéteszt, és a 4 cukorbetegből is csak 1 akadt fenn.

Összességében Hall és mtsi. azt mutatták ki, hogy a gabonafélékből készült müzlik kiugró vércukor választ idéznek elő függetlenül attól, valaki cukorbeteg-e vagy sem. Az eredmények azt mutatják, hogy akik komolyan változékony vércukorválaszt adnak, valószínűbben lesznek cukorbetegek. Bizonyára nem vagyunk messze attól a figyelmeztetéstől, hogy "a müzlik tesznek cukorbeteggé". (Ehhez még hozzátehetjük a gyorsan felszívódó szénhidrátok sorát, mint gabonafélékből készült ételek, burgonya, rizs, kukorica, cukor és gyümölcscukor- Szg.G.).

További müzlisztorik

Zoë Harcombe érdekes párhuzamnak látja, hogy miközben a napnál világosabban kiderül, hogy a müzlik károsak az egészségre, az élelmiszeripar mindent megtesz azért, hogy ezeket egészséges ételként reklámozza. Dr Maryanne Demasi az ausztrál tv-ben dokumentumokat mutatott be az Ausztrál Reggeli Müzligyártók Fórumáról (Ref 10). A Twitteren a műsort "gabonaügyi kiszivárogtatásnak" ("wheatileaks") nevezte. A müzligyártók támogatják az Ausztrál Dietetikusok Szövetségét. A müzliszövetségnek olyan tagjai vannak, mint a Sanitarium, a Kellog's és a Nestlé. A bemutatott dokumentumok szerint a müzliszövetség toplistáján ismert és befolyásos dietetikusok szerepelnek, akiktől a szövetség azt várja, hogy semlegesítsék a müzlikkel kapcsolatos negatív híreket.

Némely orvos ma már a müzlikkel mutatja be, milyen téves elképzelések vannak a páciensek fejében az egészséges étrendet illetően. Dr David Unwin egyike ezeknek, ő készített egy müzli grafikont, amin bemutatja, hogy a mindössze 100 gramm müzliben 8.5 teáskanál cukor van (1 teáskanál nyi 4.2 gramm cukornak felel meg) (Ref 12). Ezzel kezdi azt a beszélgetést, melynek során elmagyarázza, hogy a kormány által ajánlott reggeli müzli nem éppen a legegészségesebb reggeli.

Dr Michael Snyder, a Hall és mtsi. vizsgálat tanácsadója így nyilatkozott a vizsgálatról:" Azt tapasztaltuk, hogy a résztvevők 80%-a kiugró vércukorválaszt adott egy tál müzlire. Persze, mindenki azt csinál, amit akar, de az én személyes véleményem szerint nem is olyan remek dolog mindenkinek müzlit enni reggelire" (Ref 13).

Vajon mennyi időbe fog telni, amíg az étrendi tanácsokat megfogalmazók felfogják ezt?

Kommentár:

Nem voltam rest, megnéztem, vajon a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége ajánlja-e a müzli reggelit. Biztos voltam benne, hogy ajánlja, de nem akartam előítéletes lenni. De természetesen ajánlják. A Táplálkozási Akadémiának nevezett hírleveleik egyikében a tej dicsőítésében a tejfogyasztás egy lehetséges módjaként ajánlják a tejjel fogyasztott müzlit reggelire (1). Egy másikban levelükben a gabonafélék feltétlen fogyasztását ajánlják, aminek egyik formája a 30-100 gramm müzli reggelente (2). A dietetikusok, ahol csak lehet, hangsúlyozzák a müzli egészségességét, hiszen két "alapvető" élelmiszert viszünk be vele egyszerre: a nélkülözhetetlen tejet és a nélkülözhetetlen gabonaféléket.

Bogarászásaim közben ütköztem bele a Szövetség vezetőjének, Kubányi Jolánnak a nyilatkozatába is (3). A Nyilatkozat címe: " Üzenjünk hadat a cukornak az új WHO1 ajánlás értelmében? " A nyilatkozat első sora: " Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke szerint a válasz az egyértelmű nem! " Majd ezután a szövetségvezető arról értekezik, hogy minden szélsőség káros. Azt nem említi, hogy a cukor 2-300 éve még egyáltalán nem volt közfogyasztási cikk, s csupán az ipar fejlődése miatt vált bárki számára elérhető. Pusztán attól, hogy már kapható, máris "szélsőségesség", ha valaki ki szeretné hagyni az étrendjéből?

A későbbiekben pedig 5 pontban "cáfolja" a cukorral kapcsolatos "tévhiteket":

5 tévhit a cukorról 1. A közhiedelemmel ellentétben a természetben előforduló cukrok NEM egészségesebbek, mint a hozzáadott cukor! A kétféle cukor szerkezetileg valójában lényegében azonos. 2. A cukor önmagában NEM okoz cukorbetegséget! A cukorbetegekre vonatkozó táplálkozási ajánlások nem különböznek az általános népességre vonatkozóakétól. 3. A kristálycukor, avagy szacharóz glikémiás indexe (a szénhidrát tartalmú élelmiszerek szervezetben előidézett vércukorválaszának a mértéke) csak közepes, NEM magas! 4. A cukor NEM okoz hiperaktivitást a gyerekeknél! A cukorbevitel és aktivitási szint között valójában fordított oksági viszony áll fenn: az aktívabb gyerekeknek több energiára van szükségük és ennek következtében magasabb a cukorbevitelük. 5. A cukor NEM okoz függőséget! ()

Most őszintén: ezek alapján hihetünk bármiféle dietetikus által megfogalmazott ajánlásban?

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

References

Ref 1: https://twitter.com/zoeharcombe/status/1006078389378277376
Ref 2: http://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.2005143
Ref 3: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/07/180724174233.htm
Ref 4: https://www.thetimes.co.uk/article/concern-over-hidden-blood-glucose-surge-dmbddcxtt
Ref 5: https://www.pharmacynews.com.au/news/high-glucose-spikes-common-healthy-people-0
Ref 6: Zeevi D et al. Personalized Nutrition by Prediction of Glycemic Responses. Cell. 2015.
Ref 7: NICE Guidelines 28 “Type 2 diabetes in adults: management.” December 2015.
Section 1.1.1 “Adopt an individualised approach to diabetes care that is tailored to the needs and circumstances of adults with type 2 diabetes…”
Section 1.3.3 “Encourage high-fibre, low-glycaemic-index sources of carbohydrate in the diet, such as fruit, vegetables, wholegrains and pulses; include low-fat dairy products and oily fish; and control the intake of foods containing saturated and trans fatty acids.”
https://www.nice.org.uk/guidance/ng28/resources/type-2-diabetes-in-adults-management-1837338615493
Ref 8: Diabetes was defined as HbA1c ? 6.5%, fasting blood glucose ? 126 mg/dL, or 2-hour glucose during 75 gram OGTT ? 200 mg/dL
Ref 9: Pre-diabetes was defined as HbA1c > 5.7% and < 6.5%, fasting blood glucose 100–125 mg/dL, or 2-hour glucose during OGTT 140–199 mg/dL
Ref 10: https://www.michaelwest.com.au/cereal-offenders-how-the-sugar-lobby-wins-friends-and-targets-enemies/
Ref 11: https://www.nature.com/articles/sj.bdj.2018.531
https://bda.org/news-centre/press-releases/Billboards-on-our-Breakfast-Tables
Ref 12: https://phcuk.org/wp-content/uploads/2017/06/Breakfast-Cereals-Sugar-Equivalent-Infographic.jpg
Ref 13: https://med.stanford.edu/news/all-news/2018/07/diabetic-level-glucose-spikes-seen-in-healthy-people.html