Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Kelley Herring:
A ketogén étrend és a pajzsmirigy

Fordította:Szendi Gábor

Forrás: Kelley Herring: The Keto Diet and Thyroid Function. 2019. jan.

Amikor a vércukorral kapcsolatos problémákra gondolunk, a diabétesz, a metabolikus szindróma vagy az elhízás jut eszünkbe. De arra valószínűleg nem gondol Ön sem, hogy a vércukorszint szintén alapvető szerepet játszik a pajzsmirigy egészségében.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Valójában, a pajzsmirigy működése és a cukoranyagcsere szoros és kölcsönös függésben vannak egymástól. Az egészséges pajzsmirigy funkciókért a vércukorszintnek az egészséges tartományban kell lennie. És az egészséges vércukortartományért…egészséges pajzsmirigy működésre van szüksége.

Ma ennek járunk utána:

A vércukorszint és a pajzsmirigy egészsége közti kapcsolat

Úgy becsülik, hogy az USA-ban 25-30 millió, az egész világon 200 millió ember érintett a pajzsmirigybetegség valamely fajtájában. A metabolikus szindrómában és inzulinrezisztenciában 100 millió amerikai érintett.

Ha figyelembe vesszük a vércukor és a pajzsmirigy kapcsolatát, akkor nem meglepő, hogy a cukorbetegek és a metabolikus szindrómában szenvedők közt gyakoribbak a pajzsmirigybetegségek. [i][ii][iii] A vizsgálatok valóban azt mutatják, hogy amint az inzulinszintben kiugró csúcsok alakulnak ki, az autoimmun pajzsmirigybetegekben fokozódik a pajzsmirigy károsodása.[iv] A kutatók azt is felismerték, hogy az autoimmun betegségben szenvedőknél a lecsökkent T-szabályozó sejtek (melyek a saját és nem saját szövetek megkülönböztetéséért felelősek) oki szerepet játszanak az inzulinrezisztencia kialakulásában.[v]


A magas kortizol és az alacsonyszintű pajzsmirigyműködés közti kapcsolat

Azonban nem csak a túl magas vércukorszint segítheti elő a pajzsmirigybetegséget, hanem a túl alacsony is.

Amikor (gyorsan felszívódó szénhidrátokban dús ételeket fogyasztunk, a vércukorszintben kiugrás mutatkozik. Ez egy nagy inzulinlöketet indít el, hogy a szervezet eltakarítsa a túl sok cukrot a vérből. Ez azonban egyfajta "túllövés" miatt azt eredményezi, hogy a vércukorszint nagyon lecsökken.

És mivel a szervezet ezt úgy ítéli meg, hogy veszélyezteti az életben maradást, ezért a mellékvese kortizolt bocsájt ki a vérbe. Ez a májat arra serkenti, hogy cukrot bocsásson a vérbe, normalizálandó a vércukorszintet. S bár a kortizol létfontosságú hormon, krónikusan magas szintje közvetlenül károsítja a pajzsmirigyet:


Mint láthatjuk, a vércukorszint rossz szabályozása negatív hatások láncolatát indítja el, amelynek nagy hatása van a pajzsmirigy működésére.

Ketogén étrend és pajzsmirigy: szabályozza a vércukorszintjét, hogy javítsa a pajzsmirigy műkködését

Természetesen számos aspektusa van a étrendjének és életmódjának, ami hatással lehet a pajzsmirigy funkciókra. Nehéz fémek mérgező hatása, szivárgó bél, ételintolerancia, rejtett fertőzések, tápanyaghiányok ás számos más tényező játszhat szerepet.

Ám a vércukorszint szabályozatlansága az egyik legnagyobb bűnös a pajzsmirigy problémákban. És egyben a legkönnyebb volna ezt rendezni. A nagy újság, hogy sok pajzsmirigybetegségben szenvedő javuló tüneteket tapasztal a low-carbra (alacsony szénhidráttartalmú étrend) való áttérés után.

Egy 2016-os vizsgálatban a kutatók 180 Hashimoto beteget osztottak két csoportba. Az egyik csoport sok fehérje-kevés szénhidrát (utóbbi az elfogyasztott kalóriák 12-15%-át tette ki) étrenden élt. Ez a csoport kerülte a hüvelyeseket, a tojást, a tejet-e és tejtermékeket, a glutént, a goitrogéneket (pl. ilyen a káposztafélék, melyek gátolják a pajzsmirigy működését). A másik csoport egyszerűen csak csökkentett kalóriájú táplálkozást folytatott, de nem zárt étrendjéből ki semmilyen ételcsoportot. A háromhetes vizsgálat végére a low-carb csoport a következő javulásokat mutatta:

Ezen antitestek jelenléte annak a jele, hogy a szervezet immunrendszere támadja a pajzsmirigyet. És ezen antitestek szintjének a fentiek szerinti csökkenése szignifikáns javulást jelent.


És mi az alacsonykalóriás csoport eredménye, akik nem kerültek bizonyos ételeket és életcsoportokat? Ez a csoport átlagosan 9%-os növekedést tapasztalt a thyroglobulin ellenes antitestek számában, és 16%-os emelkedést az anti-TPO-ban. S bár mindkét csoport veszített a súlyából, az alacsonykalóriás csoport több súlyt veszített az izmaiból, és kevesebbet a zsírból a low-carb csoporthoz képest.

Mi a helyzet azokkal a vizsgálatokkal, melyek szerint a low-carb étrend rossz a pajzsmirigy betegeknek?

Fontos megjegyezni, hogy a low-carb és a ketogén étrendek esetén gyakran találnak lecsökkent T3 hormonszintet.[xiv][xv] Ezt úgy szokták értelmezni, hogy a pajzsmirigy állapota és funkciója romlott. Nem csoda hát, ha sok orvos a ketogén/low-carb étrendet ártalmasnak gondolja pajzsmirigybetegségben.

Azonban, Dr. Stephen Phinney, orvos, PhD nagyon nem ért egyet ezzel. Phinney anyagcsere-kutatással foglalkozik majdnem ötven éve, és írásai széles körben jelennek meg lektorált lapokban.

Ő úgy gondolja, hogy a T3 szintjének lecsökkenése azt jelzi, hogy a sejtek struktúrájában és funkcióiban beállt pozitív változások következtében javult a szervezet pajzsmirigyhormon érzékenysége.[xvi] Más szavakkal, amint a receptorok érzékenyebbé válnak, kevesebb pajzsmirigy hormonra van szükség. Ez hasonló ahhoz, ahogy a csökkenő szénhidrátbevitel növeli az inzulinérzékenységet, s ezáltal csökken a keringő inzulin mennyisége.


Dr. Phinney azt állítja, hogy:

"Az egyetlen épkézláb magyarázat az, hogy a ketogén étrend markánsan fokozza a szövetek T3 érzékenységét. Így a vér T3 szintje lecsökken, miközben a T3 fiziológiai hatása normális marad. Ebben a felállásban a pajzsmirigy és a máj jóval kevesebb munkát végez a megfelelő pajzsmirigyhormon válasz fenntartásáért. Továbbmenve, miért akarná bárki is erőszakkal a pajzsmirigyét és a máját több pajzsmirigyhormon termelésre kényszeríteni azzal, hogy tömi magába a sok szénhidrátot? A hasnyálmirigy túlmunkára való hajszolása a sok szénhidrát fogyasztásával nyilvánvalóan nem segít a 2-es típusú cukorbetegen. Azt gondoljuk, ugyanez a logika alkalmazható a pajzsmirigyre is."

Akár a ketogént, a low-carbot vagy a nagyon alacsony szénhidrátot tartalmazó étrendet választja, fontos tudni, miként reagál a szervezete a szénhidrátokra…és melyik szénhidrátra jelenik meg a legnagyobb vércukor kiugrás?

Optimalizálja a maktrotápanyag arányait, hogy optimalizálja a pajzsmirigyműködését!

Fontos szem előtt tartani, hogy az emberek nagyon különbözőképpen reagálhatnak ugyanarra az ételre. Valaki reagálhat kiugró vércukorral a céklára, míg csökkent választ adhat a burgonyára. Reagálhat valaki magas vércukorszinttel a paradicsomra, míg sokaknak normál a vércukorszintje rizsfogyasztásra.[xvii]

Egy egyszerű vércukorszint mérő remek betekintést nyújt az Ön vércukor szabályozásába. Az éhgyomri vércukorszint az első, amit fontos megmérni. Azonban az étkezések után vércukorválasz sokkal fontosabb előrejelzője a cukorbetegségnek.[xviii] A legvilágosabb képet a szénhidrát emésztésről akkor kapunk, ha evés után 1 és 2 órával is megmérjük a vércukorszintünket..[xix] a Cél a 7.8 mmol/l vagy az alatti érték.[xx]

Fontos követni rendszeres időközönként a vércukor és a pajzsmirigyhormon szinteket is, és megméretni a HbA1c (háromhavi átlagos vércukorszintet mutatja meg) és inzulinszinteket is.

A legtöbb embernél a low-carbra való áttérés tüneti javulást eredményez pajzsmirigybetegségében.


 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

[i] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/(20642711

[ii]) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20447068

[iii] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20339314

[iv] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16530289

[v] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29541033

[vi] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3500324

[vii] http://dujs.dartmouth.edu/2011/02/the-physiology-of-stress-cortisol-and-the-hypothalamic-pituitary-adrenal-axis/#.WvmVlEmouUk

[viii] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3500324

[ix] https://thyroidpharmacist.com/articles/are-your-adrenals-sabotaging-your-health/

[x] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8904802

[xi] https://chriskresser.com/5-ways-that-stress-causes-hypothyroid-symptoms/

[xii] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17910527/

[xiii] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1906893

[xiv] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3900181

[xv] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6761185

[xvi] https://blog.virtahealth.com/does-your-thyroid-need-dietary-carbohydrates/

[xvii] http://www.cell.com/cell/abstract/S0092-8674(15)01481-6

[xviii] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26996391

[xix] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26996391

[xx] http://clinical.diabetesjournals.org/content/20/2/71