Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Cofnas, Nathan:
A növényi alapú étrend kockázatos a gyermekeknek

Fordította, kivonatot készítette:Mezei Elmira

Forrás:Cofnas N. Is vegetarianism healthy for children? Crit Rev Food Sci Nutr. 2018 Feb 23:1-9.

A nyugati étrendnek és a növényi alapú étrendnek is megvannak a maga gyengéi. Ne vegye senki érintett támadásnak, ha időnként jóindulatúan felhívjuk a figyelmet bizonyos kockázatokra.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Nem szerencsés dolog összemosni a vegetáriánusokat a vegánokkal, mert az előbbi csoportnak lényegesen több esélye van a megfelelő tápanyag bevitelre, bár, mint az alábbi beszámolóból kiderül, a tejtermék és a tojás sem helyettesíti kellőképpen a húst és a tengeri ételeket. A hivatalos ajánlások megfogalmazói nem veszik figyelembe azokat az adatokat, amelyek feketén-fehéren kimutatják a húsmentes étkezés hátrányait.

A befolyásos Academy of Nutrition and Dietetics gyerekek vegetáriánizmusával kapcsolatos álláspontja szerint a húst és a tengeri állatokat nyugodtan lehet tejjel, szójával, hüvelyesekkel és tojással helyettesíteni, minden negatív következmény nélkül. Az Amerikai Mezőgazdasági Minisztérium ugyanezen az állásponton van. Az alábbi tanulmány azt állítja, hogy a fent említett intézmények nem veszik figyelembe azokat a közvetlen és közvetett bizonyítékokat, melyek szerint a vegetáriánizmus súlyos kockázatokkal járhat a magzat és a kisgyermek agyi és testi fejlődésére nézve. A rendszeres vas, cink és B12-vitamin szedés sem csökkenti ezeket a kockázatokat. Ebből következően nem jelenthetjük ki határozottan, hogy a vegetáriánizmus vagy a vegánizmus biztonságos lenne a gyerekeknek.

Bevezető

A vegetáriánus és a vegán étrendben nem szerepelnek húsok és halak, plusz a vegánok csak növényi eredetű táplálékot fogyasztanak. Az AND (Academy of Nutrition and Dietetics) szerint: "a megfelelően összeállított vegetáriánus és vegán étrend minden életszakaszban megfelelő, beleértve a várandósságot, a szoptatást, a csecsemőkort és a gyermek-, valamint a tinédzserkort", és "segíthet bizonyos betegségek megelőzésében és kezelésében ". Az ajánlás lényege, hogy a vegetáriánusok a húst és a halat szójával és egyéb hüvelyesekkel, tejtermékekkel és tojással helyettesítsék.


De vajon létezik-e elég alapos bizonyíték arra, hogy egy "megfelelően összeállított" vegetáriánus vagy vegán étrend tényleg megfelel "minden életszakaszban"? Számos, felnőtt vegetáriánusokon és vegánokon végzett hosszútávú epidemiológiai vizsgálat létezik, amelyekből az derül ki, hogy bár bizonyos betegségek ritkábban fordulnak elő vegetáriánusoknál, az összhalálozásban nincs különbség a mindenevők és a vegák között. (Ami nem túl meggyőző a tekintetben, hogy ezek az étrendek olyan egészségesek volnának, hiszen a nyugati étrenden élő "vegyes" táplálkozás folytatók egészségi állapota katasztrófális. -Sz. G. megj.) A gyerekekkel kapcsolatban sokkal kevesebb, a húsmentes étkezés mellett szóló érv van. Jelen tanulmány fókuszában a vegetáriánizmus és a vegánizmus gyerekekre való egészségügyi hatásai állnak, a fogantatástól a növekedési periódus végéig. Nem állítjuk, hogy ezen táplálkozási módok egészségtelenek lennének, csupán azt vizsgáljuk, hogy valóban van-e elegendő létező bizonyíték ilyen hivatalos ajánlások megfogalmazásához?

Vegetáriánizmus a várandósság alatt

Az AND álláspontja a várandósság alatti vegetáriánizmusról: "Limitált kutatás indikálja, hogy ahol megfelelő az élelmiszer ellátás, ott a vegetáriánus terhességek időtartama és a csecsemők születési súlya ugyanolyan, mint a nem-vegetáriánusoké." Ez a bizonyítékok nem teljeskörű összefoglalása.

A legtöbb populációban a hím és nőnemű újszülöttek aránya körülbelül 105:100. A hímnemű magzatok érzékenyebbek a környezeti stresszhatásokra, ezért ott gyakoribb a szelektív spontán vetélés, így a természet az egyensúly fenntartása érdekében kicsit "ráhagy". Az alultápláltság például kifejezetten összefüggésbe hozható a nemek megváltozott arányával. A várandósság alatti vegetáriánizmus egészségességének egyik lehetséges tesztje annak a vizsgálata, hogy vajon kihat-e az újszülöttek nemi arányára? Ha egészséges, akkor vagy semmilyen hatást vagy a két nem kiegyensúlyozottabb arányát kell találnunk; ha egészségtelen, akkor a vegetáriánizmus tovább rontja a két nem arányát.

Egy 6000 állapotos brit nő körében végzett vizsgálatból, akiknek az 5% volt vegetáriánus, az derült ki, hogy ez jelentősen megváltoztatta az újszülöttek nemi arányát. Míg a mindenevők körében 106:100 volt a fiú és a lány újszülöttek aránya, addig a vegetáriánusoknál 81,5:100. Ez azt jelenti, hogy a vegetáriánusoknál 23%-kal kisebb esély van a fiúk születésére. Ismervén a környezeti stressz, beleértve az alultápláltság és a fiú utód kisebb születési esélye közötti összefüggést, az egyik lehetséges magyarázat, hogy a vegetariánizmus megnöveli a spontán vetélés esélyét, különösen a fiúmagzatok esetében. Az AND ajánlásában nem említi ezt a vizsgálatot.


A tej, a szója és a tojás ugyanannyira hasznos, mint a hús?

Az ajánlások szerint a tejtermékek és a hüvelyesek (különösen a szója) és a tojás bármilyen káros mellékhatás nélkül ajánlható a hús pótlására. A következő részben megvizsgáljuk azokat a bizonyítékokat, amelyek kételkedésre adnak okot ezzel kapcsolatban.

A tej

A fizikai és kognitív fejlődés

A hús tejjel való helyettesítésére csupán egy vizsgálat született. Az alanyok 6 és 14 év közötti olyan kenyai gyerekek voltak, akik szegénységből kifolyólag többnyire vegetáriánusok. Az energiabevitelük 75% kukoricából és babból, a kevesebb, mint 6% pedig állati táplálékból származott. A kutatók 4 csoportra osztották őket: a Hús, a Tej, az Energia és a Kontroll csoportra. A Hús-csoport a napi ételükhöz pluszban 60 g darált marhahúst, a Tej-csoport 2 dl tejet, az Energia-csoport 3 g olajat kapott, míg a kontrollcsoport nem kapott semmilyen kiegészítést. Az étkezéseiknek kb. ugyanannyi volt a kalória tartalma. Mindenféle következményt mértek, növekedés, intellektuális képességek, iskolai teljesítmény, és szociális viselkedés terén.


Két és negyed év után a Hús-csoportnál voltak a legjobbak az eredmények, míg a Tej- csoportnál a legrosszabbak, jelentősen a másik három csoport alatti értékekkel (a Kontrollcsoportot is beleértve). Növekedést, izomfejlődést, fizikai aktivitást, kezdeményező és vezetői készségeket, és különböző kognitív képességeket vizsgáltak.

A Hús-csoport előnyeit a B12 vitaminnak, valamint a jobban felszívódó vasnak és cinknek tulajdonítják. A Tej-csoport gyenge eredményei a magas kazein- és kalcium tartalom miatt lehetnek, ami gátolja a vasfelszívódást, ami pedig nélkülözhetetlen az optimális kognitív teljesítményhez.

Akné

Ellentétben azzal a sokat hangoztatott állítással, miszerint az étrendnek nincs köze az aknéhoz, rengeteg bizonyíték van rá, hogy ennek éppen az ellenkezője igaz. Azokban a közösségekben, amelyekben nem terjedt el a nyugati típusú táplálkozás, nincs akné. A kitavai nép például kertművelésből és halászatból tartja fenn magát. Nem fogyasztanak tejterméket vagy alkoholt. Lindeberg svéd orvos/kutató 1200, 10 és 25 év közötti kitavai fiatalt vizsgált meg és egyetlenegynél sem talált aknét. A paraguay-i Achék körében tett vizsgálódás ugyanilyen eredményt szült. A nyugati táplálkozásra áttért dél-amerikai indiánok körében ugyanakkor gyakori az akné, tehát a jelenségnek nem genetikai magyarázata van.

A nyugati étrend magas tejtermék tartalma és az ebből fakadó hiperinzulinémia lehet az akné járványos terjedésének egyik oka. Hús helyett tejet ajánlani egy olyan problematikához vezethet, amely a depresszió és az öngyilkosság előfordulásának gyakoribbá válását okozhatja a fiatalok körében.

A szója és az egyéb hüvelyesek A fitoösztrogének

A fitoösztrogének, különösen az izoflavonok magas koncentrációja található a hüvelyesekben, különösen a szójában. A mindenevőkkel összehasonlítva a vegetáriánusok és a vegánok vérében nagyon magas a fitoösztrogének szintje. Míg felnőtteknél ennek lehetnek pozitív hatásai, addig gyerekeknél komoly aggályokra adhat okot. Állatkísérletekből kiderül, hogy a fejlődés kritikus szakaszaiban belepiszkálni az ösztrogén egyensúlyba "számos módon lehet negatív hatással az egészségre, pl. a petefészkek, a méh, a tejmirigyek, a prosztata malformációja, korai pubertáskor, csökkent termékenység és megzavart agyi szerveződés." A vegetáriánus anyák fiúgyermekei körében három és félszer olyan gyakoriak a deformált genitáliák, ami a magas fitoösztrogén fogyasztással hozható összefüggésbe.


Az antitápanyagok: a vas és a cink felszívódása A hüvelyesekben, különösen a szójában sok fitát van, ami jelentősen gátolja az ásványi anyagok felszívódását. A vas- és a cinkhiánynak kétségbeejtő következményei lehetnek a magzatoknál és gyerekeknél. A vashiány a feldolgozási sebesség, a tanulási képesség és a memória zavaraihoz vezet.

A várandósság alatti cinkhiány megnöveli a koraszülés kockázatát. Az AND elismeri, hogy a vegetáriánus diéták magas fitáttartalma ronthatja a vas- és a cink felszívódást, valamint, hogy a növényi nem-hem vas biohasznosulása rosszabb, mint a húsból, belsőségekből származó hem vasé. A legtöbb vegetáriánus több vasat fogyaszt, mint a mindenevők, vérükben mégis jóval alacsonyabb koncentrációban található meg ez a fontos elem.

A tojás

A tojás egy jó minőségű fehérje, vas és cinkforrás, mégsem ideális forrása ezek bevitelének. Egyrészt nem-hem formában van benne a vas, másrészt a sok tojásfehérje hozzájárulhat az autoimmun betegségek fenntartásához.

A B12 vitamin

A B12-vitaminhiánynak a 156 pmol/L alatti eredményt tekintjük. A felnőtt vegetáriánusok 26%-a, a vegánok 52%-a, a mindenevők 1%-a esik ebbe a kategóriába. Ráadásul a vizsgálatban résztvevők átlagon felüli tudatossággal rendelkeztek a táplálkozást illetően, tehát az átlag vegeteriánusoknál ennél rosszabb eredmények várhatók. A B12-vitamin táplálékkiegészítőként való pótlására odafigyelőknek körülbelül megegyezett a vérszintje a mindenevőkével. A vegánoknak még a pótlással együtt is alacsonyabb volt a B12 szintjük.

A gyermekkori B12-hiány következménye az agyi és testi fejlődésre nézve szerteágazó és súlyos, akár visszafordíthatatlan is lehet. Néhány potenciális következmény a sok közül: gyengébb kognitív fejlődés/iskolai teljesítmény, depresszió, gyengeség, fáradtság, idegkárosodás. A vegetáriánus és vegán anyák szoptatott csecsemői ugyancsak a kockázati csoportba tartoznak.

A kreatin

A kreatinhiányt ritkán említik a vegetáriánizmus következményei között. Azonban létezik egy kevéssé ismert bizonyíték arról, hogy a kreatin fontos szerepet játszhat a kognitív funkciókban. Egy dupla vak, placebo kontrollált vizsgálatban azt találták, hogy egy hathetes szájon át történő kreatin pótlás szignifikánsan javított a vegetáriánus tesztalanyok fluid intelligencia és memória eredményein. A teszt- és a kontrollcsoport eredményei között hatalmas volt a különbség.

Egy fiatal finnek részvételével történt vizsgálatban a kutatók megmérték az alanyok vizeletének kreatinin koncentrációját. A kreatinin a kreatin egyik bomlásterméke. Érdekes módon, szignifikáns öszefüggést találtak a gyermekkori kreatinin szint és a 20 évvel későbbi keresetük mértéke között. Magasabb kreatinin szint = magasabb jövedelem.

A taurin

A taurin számos sejtszintű funkciót tölt be: központi szerepe van az idegingerületeket átvivő sejteknél, a központi idegrendszer fejlődésében, a sejtmembránok strukturális épségének, a kalcium szállításának és egyensúlyának fenntartásában. A vegetáriánusoknak, de különösen a vegánoknak alacsony a taurin bevitele. A csecsemőkori alacsony taurinszint negatívan befolyásolhatja az agyfejlődést. Egyes kutatók szerint az anyatej idegrendszeri fejlődésre tett pozitív hatásáért a taurintartalma felel. Ha ez így van, akkor a vegetáriánus anyák alacsony taurintartalmú anyatejét fogyasztó csecsemők számára kockázatot jelent az idegrendszeri fejlődésben.

A hosszúláncú ómega-3 zsírsavak

A vegánok semennyi EPA-t és DHA-t nem fogyasztanak és a vegetáriánusok is csak keveset. Vérszintjük jóval alacsonyabb, mint a mindenevőké. A DHA nélkülözhetelen az agy és a retina fejlődéséhez, különösen az első két életévben. (Az agy szárazanyagtartalmának 25%-a DHA -kéne, hogy legyen. -Sz.G.)Mind a DHA mind az EPA hiánya a legkülönbözőbb neurokognitív rendellenességgel mutat összefüggést, mint pl. a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD), a diszlexia, a diszpraxia és az autizmus spektrum rendellenességek. A megfelelő ómega-3 ellátottság jó irányba befolyásolja a terhesség kimenetelét és bizonyos krónikus betegségek kockázatát.

A mentális egészség

A fejlett országokban jelenleg járványszerűen terjed a depresszió a fiatalok körében. Az EPA kiegészítés szignifikáns mértékben javít a depresszió tünetein. Egy közelmúltban készült meta-analízisben összefüggést találtak az alacsony halfogyasztás és a depresszió között. Empirikus bizonyítékok vannak rá, hogy a vegetáriánizmus összefügg a depresszióval és fiatalkori öngyilkossági gondolatokkal.

Az ómega6-ómega3 zsírsav arány

A vadászó-gyűjtögetők körülbelül 1:1 arányban fogyasztanak ómega-6 és ómega-3 zsírsavakat, míg a nyugati ember kb. 15:1 vagy még magasabb arányban. Bizonyos vizsgálatok szerint ez a felborult arány krónikus szisztémás gyulladáshoz vezet, ami potenciálisan az autoimmun betegségek kialakulásához, illetve romlásához vezethet. Azoknál a népeknél, ahol jobb a két zsírsav aránya kevésbé gyakoriak az autoimmun betegségek, mint például a gyulladásos bélbetegségek. Lehetséges, hogy a vegetáriánusoknál az alacsony EPA és DHA és a magas ómega-6 bevitel együttesen növeli meg bizonyos autoimmun betegségek, pl. a Crohn betegség, a fekélyes kolitisz, a pszoriázis, valamint a lupusz kialakulását gyermek- és fiatalkorban.

Következtetés

Ez a tanulmány közvetlen és közvetett bizonyítékokat tekintett át arra nézve, hogy a vegetáriánus és a vegán diéták súlyos kockázatokat jelenthetnek a magzatok és a növésben lévő gyermekek számára. A szülőket tájékoztatni kell arról, hogy a vegetáriánizmus gyermekekre tett hosszútávú hatása megközelítőleg sem egyértelműen pozitív.

Nem a húsevésre buzdítunk, de ezeket a tápanyaghiányokat valamikép meg kell a gyermekek érdekében oldani!

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre