Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Cohen:
A rejtett glutamátérzékenység

Fordította:Mezei Elmira

Forrás:Hiyaguha Cohen: Do You Have Hidden Glutamate Sensitivity?

Valószínűleg legalább egyszer előfordult már, hogy ön élvezettel elfogyasztott egy finom kínai fogást, és közvetlenül a szerencsesüti elropogtatása után rögtön furcsán kezdte érezni magát. Lehet, hogy zsibbadást vagy szédülést tapasztalt, esetleg erős fejfájást kapott.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Lehet, hogy zsibbadást vagy szédülést tapasztalt, esetleg erős fejfájást kapott. Mindenesetre egy ilyen eset kapcsán megtudta, hogy minden bizonnyal a nátrium-glutamát (MSG) okozza a problémát, amit rendszeresen hozzáadnak a kínai ételekhez, a konzerv levesekhez, a különféle gyorsételekhez, chipsekhez, és még számos egyéb élelmiszerhez.

A nátrium-glutamát egy élelmiszerekhez adott, ízfokozóként használt aminosav. Eredetileg a kombu nevű tengeri algából vonták ki, hozzáadtak körülbelül 20% nátriumot és egyéb adalékanyagokat. Az FDA (Amerikai Élelmiszerbiztonsági és Gyógyszerészeti Hivatal) szerint jelenleg "az MSG-t a keményítő, a cukorrépa, a cukornád vagy a melasz fermentációjával állítják elő."1

Az élelmiszerek széles skálájában jelen van, gyakran más név alatt. A glutamát egyébként, ami az MSG fő összetevője, természetes módon is jelen van pl. a gombákban, a dióban vagy a parmezán sajtban. A legtöbb embernek az MSG-ben lévő kötött állapotú glutamát sokkal több problémát okoz, mint a brokkoliban és egyéb friss dolgokban lévő szabad glutaminsav. A kutatók nagyrészt tagadják, hogy a nátrium-glutamát problémás lenne, bár, ha tíz embert megkérdezünk az utcán, hogy volt-e valaha problémás MSG reakciója, akkor legalább a fele igennel fog válaszolni, és ezért továbbra is ellentmondásos a biztonsági státusza.2

A nátrium-glutamát probléma nálam akkor került fókuszba, amikor nemrég új barátokat hívtam meg vacsorára, és előre megkérdeztem, hogy van-e valakinek bármilyen étellel kapcsolatos problémája. Arra számítottam, hogy a szokásos "mi nem eszünk glutént, tejterméket vagy állati fehérjét" válaszokat kapom, de ehelyett a barátom azt mondta, hogy ő nem ehet nátrium-glutamátot. Gondoltam, ezt nem lesz nehéz betartani, hiszen én soha nem főzök semmit MSG hozzáadásával, de akkor elmagyarázta, hogy ez a megszorítás azt jelenti, hogy nem ehet semmi fermentáltat, érleltet, paradicsomosat, gombásat, diósat, szójásat, és ezen kívül még számtalan egyéb dolgot, ami normális körülmények között bizony belekerülne nálam a fazékba. Ezek az ételek természetesen keletkező glutamátot tartalmaznak, és a nátrium-glutamát kb. 70% glutamátot tartalmaz.


Mint fentebb is megjegyeztük, nincs egyetértés az ügyben, hogy vajon az MSG érzékenység egyáltalán valós probléma-e? Annak ellenére, hogy bizony elég sokan éreztük már magunkat furcsán egy kínai sült tészta után ahhoz, hogy megszülessen a "kínai étterem szindróma" kifejezés, az FDA azt állítja, hogy: "az évek során olyan tünetekről kaptunk beszámolókat, mint a fejfájás és a hányinger nátrium-glutamátos étkezések után, azonban soha nem tudtuk megerősíteni, hogy valóban az MSG okozta a bejelentett tüneteket."3 Egy 2006-os Ohio Egyetem Egészség karáról származó beszámoló ugyancsak arra a következtetésre jutott, hogy "az ún. kínai étterem szindróma 40 évvel ezelőtti első bejelentései óta a klinikai vizsgálatok nem tudtak következetes összefüggést megállapítani a nátrium-glutamát fogyasztása és a szindrómát alkotó tünetek között. Továbbá, az MSG-t az asztma és a migrénes fejfájás kiváltójaként is számon tartják, de ezen összefüggés alátámasztására nincsenek következetes adatok."

Más vizsgálatok is hasonló eredményre jutottak, beleértve azt a 2016-os szakirodalmi áttekintőt, ami a Journal of Headache Pain (A fejfájás lapja) című folyóiratban jelent meg. A Nemzetközi Fejfájás Társaság idén kivette az MSG-t a kiváltó okok listájáról. Ha önnek valaha volt egy MSG reakciója (nekem igen), akkor biztosan tudja, hogy a nátrium-glutamát negatív hatással volt önre. De akkor a vizsgálatok miért nem tudják igazolni ezeket a hatásokat? A válasz misztikus, de talán szerepet játszhat az a tény, hogy a létező vizsgálatok nagy részét az MSG biztonságosságának bebizonyításában nagyon is érdekelt Nemzetközi Glutamát Technikai Bizottság végezte el. Vagy pedig a kutatások még nem tudták elkülöníteni azokat a körülményeket, amelyek között létrejön az MSG reakció, bár a kezdeti vizsgálatokban félelmetes hatásokat találtak, amikor nagydózisú nátrium-glutamátot adtak étel nélkül. A kutatók azt legalább elismerik, hogy bizonyos emberek talán glutamátérzékenyek, noha ahhoz ragaszkodnak, hogy a többség nem az.4 Ugyanakkor, ha egy nagyszámú populáció kis százalékáról beszélünk, az is lehet sok ember, aki érzékeny.


A reakciók sokakat érintenek, a legfőbb tünetek közé tartozik a fejfájás, a zsibbadás, a végtag gyengeség, az égő érzés a szájban vagy a nyakon, a puffadás, a gyomorproblémák, a csalánkiütés, a heves szívdobogás, a hasmenés, a kivörösödés és a hiperaktivitás.5 A glutamát neurotranszmitterként (ingerület átvivő anyagként) működik az agyban, ami azt jelenti, hogy üzeneteket szállít az agy egyik részéből a másikba. Úgynevezett "excitotoxinként" is ismert, vagyis különböző agyi aktivitásokra stimulálja a sejteket. Bizonyos szakértők szerint olyan mértékben túlstimulálja az idegsejteket, hogy azok kifáradnak és elhalnak, és ez a túlstimuláció az, amit tapasztalunk, amikor egy MSG reakciót élünk át. Az Excitotoxins, the Taste That Kills (Az excitotoxinok, a gyilkos íz) című könyvében Russell Blaylock elmagyarázza, hogy az MSG ismételt fogyasztásnál hosszú távon felgyülemlik a szervezetben, amíg elérjük az "érzékenységi küszöböt", amikor is a hatás súlyossá válik. Dr. Blaylock leírja, hogy ezek a hatások gyermekeknél tanulási nehézségeket és viselkedési problémákat, felnőtteknél pedig erőszakos viselkedést, agyi rendellenességeket, és neurodegeneratív betegségeket, pl. ALS-t, Parkinson-kórt, Alzheimer-kórt okozhatnak.6 Ez elég messze van attól az állítástól, hogy a nátrium-glutamát veszélytelen.

Az olyan adalékanyagok, amelyek mindig tartalmaznak nátrium-glutamátot vagy szabad glutaminsavat: a hidrolizált fehérjék, vagy bármi, ami hidrolizált, a kalcium kazeinát, az autolizált élesztő, a texturált fehérje, a glutaminsav, a zselatin, a szójafehérje (beleértve az izolátumot és a koncentrátumot), és az élesztő kivonat. Az olyan adalékanyagok, amelyek tartalmazhatnak MSG-t vagy glutaminsavat: a maláta ízesítő, a maláta kivonat, a tejsavó fehérje, (beleértve az izolátumot és a koncentrátumot), a karragén, a húsleves, az alaplé, a "természetes" ízesítők, a maltodextrin, a citromsav, a pektin, a tejpor, a szójaszósz, bármi, ami "fehérjével dúsított", a kukoricakeményítő, a kukoricaszirup és a módosított keményítő.


Ha önnek glutamátérzékenysége van, akkor az MSG források kizárása után az első lépés a glutamátban gazdag ételek kerülése. Ezek közé tartozik minden hosszan érlelt sajt, a füstölt és szárított húskészítmények, a halszósz (a Thai konyha gyakori alapanyaga), a gombák, a paradicsom, a brokkoli, a borsó, a dió, a szőlőlé, a hosszan főtt hús- és csontlevesek, a fermentált ételek, a sörben és kenyerekben használatos árpamaláta, a búzaglutén, a legtöbb előregyártott élelmiszer és a tejtermékek kazeinje.7

Mivel a tudósok úgy gondolják, hogy glutamátérzékenység akkor alakul ki, amikor egyensúlytalanság lép fel az agyban és a glutamátok túlsúlyba kerülnek az egyéb neurotranszmitterekkel, mint pl. a GABA-kal és a glicinnel szemben, ezért ajánlják a GABA kiegészítőként való szedését.8 Lehet 750 milligrammal kezdeni glutamátot tartalmazó étkezések előtt vagy naponta lefekvés előtt. A B6 vitamin ugyancsak GABA-vá alakítja a glutamátot, tehát naponta 10 mg B6-ot is lehet szedni, plusz 3-5 gramm glicint. A magnézium glicinát is segíthet, valamint egy káliumban gazdag étrend.


Bizonyos szakértők szerint, ha valakinek bármilyen pszichológiai vagy neurológiai problémája van, érdemes megvizsgálni a glutamátmentes étkezés lehetőségét, legalábbis minden nátrium-glutamát forrást kizárni.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

1. https://www.fda.gov/Food/IngredientsPackagingLabeling/FoodAdditivesIngredients/ucm328728.htm

2. Nogrady, Bianca. "Is MSG as bad as it's made out to be?" 10 November 2015. BBC Future. 2 January 2019. http://www.bbc.com/future/story/20151106-is-msg-as-bad-as-its-made-out-to-be

3. "MSG Facts." The Glutamate Association. 31 December 2018. https://msgfacts.com/msg-allergy-separating-facts-fiction/

4. Zeratsky, Katherine, RD. "What is MSG? Is it bad for you?" Mayo Clinic. 2 January 2019. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/monosodium-glutamate/faq-20058196

5. https://www.healthpedian.org/msg-sensitivity-intolerance-causes-symptoms-and-treatment/

6. Blaylock, Russell L. "Excitotoxins: The Taste That Kills." Health Press. 1997. Pages xx-xxi.

7. Nett, Amy, M.D. "Beyond MSG: Could Hidden Sources of Glutamate be Harming Your Health?" 16 September 2014. Take Back Your Health. 3 January 2019. https://chriskresser.com/beyond-msg-could-hidden-sources-of-glutamate-be-harming-your-health/

8. Masterjohn, Chris, Ph.D. "Five Ways to Help with Glutamate Sensitivity and Glutamate Dominance." `4 June 2018. Chris Masterjohn, Ph.D. 3 January 2019. https://chrismasterjohnphd.com/2018/06/14/5-ways-help-glutamate-sensitivity-glutamate-dominance/