Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Kelley Herring:
Cukor: A szívbetegségek valódi oka

Fordította:Váradi Judit

Forrás:Kelley Herring: Sugar: The Real Cause of Heart Disease 2019. naj 5. Hírlevél

Több évtizedet éltünk át abban a hitben, hogy a cukor alig jelent többet üres kalóriáknál. Ebben a korszakban olyan magas cukortartalmú ételek, mint a reggeli gabonapelyhek megkapták az Amerikai Szívtársaság jóváhagyását, miközben a friss falusi tojás, a vaj, a sajt és a marhahús démonizálva lettek. Az igazság pedig az, hogy a cukor - és NEM a telített zsír - a szívbetegségek elsődleges oka!

 

A Google adatkezelési elvei

 

A cukor alaposan megemeli a triglicerid szintet

A trigliceridek a vérben található zsírok egyik fajtái, szív- és érrendszerünk egészségének fokmérői. A Circulation szaklapban megjelent tanulmány kifejti, hogy a magas triglicerid-szint 61 %-kal növelheti meg a szívbetegségek kockázatát. A triglicerid szintet pedig semmi nem emeli meg jobban, mint a fruktóz. (Ne feledjük, a közönséges répacukor fele valójában fruktóz!) Amikor a májban megtörténik a fruktóz anyagcseréje, az egyik fő melléktermék a triglicerid. Rendkívül gyorsan nő meg a szintje a fruktóz hatására.

Egy egészséges orvostanhallgatókon végzett vizsgálat azt bizonyította, hogy a magas fruktóz tartalmú étrend hatására alig hat nap alatt duplájára nőtt a triglicerid szint!

A fruktóz nem csupán fokozza a triglicerid-termelést …hanem gyengíti azt a képességünket, hogy eltávolítsuk a szervezetből a trigliceridet. Mindezt egy, az American Journal of Physiology szaklapban közzétett tanulmány bizonyította be. Kimutatta, hogy amikor a kísérleti patkányoknak fruktózban gazdag táplálékot adtak, 20 %-kal nőtt meg triglicerid- termelésük. A károsodott kiválasztóképesség miatt azonban ez a relatíve szerény növekedés hatszor magasabb vércukorszintet eredményezett az alapszinthez képest.

A cukorfogyasztás más módon is árthat a szívnek…


A cukor komoly szabadgyök-károsodást okoz

A Kobe egyetem kutatói megvizsgálták a fruktóz és a glukóz szerepét a szabadgyökök kialakulásában. Amikor glukózt vittek be a szervezetbe, a szabadgyökök száma 568%-kal emelkedett meg. Ez eléggé elkeserítő … és jó ok arra, hogy kevesebb cukrot fogyasszunk!

Ez az eredmény korántsem olyan rossz azonban, mint a fruktóz bevitelekor mért eredmények, amikor is a szabadgyökök száma 4704%-kal növekedett meg! Fenti eredményeket látva nem meglepő, hogy a Journal of Clinical Investigation 17-szer magasabb oxidált koleszterinszintről számolt be a fruktóz esetében, a glukózzal összehasonlítva.

A koleszterint illetően pedig…

A cukor növeli a "szívinfarktus részecskéket"

A mindenhonnan áradó propagandával ellentétben a koleszterinre szüksége van a szervezetnek és többnyire jótékony hatású is. Van azonban egy különösen veszélyes fajtája, a nagyon alacsony sűrűségű lipoprotein (VLDL). Ezek olyan kicsiny részecskék, amelyek az artériák sejtfalai között megbújva gyulladást, plakkokat és … szívbetegséget okoznak. A fruktóz ezeknek a halálos részecskéknek az építőelemeit képezi.

Az American Journal of Clinical Nutrition megvizsgálta a magas fruktóztartalmú étrend hatását az egészséges férfiakra. A kutatók egyetlen hónap alatt átlagosan 72 %-os VLDL emelkedést regisztráltak!

A cukorfogyasztás extrém mértékben emeli meg a vérnyomást!

A felnőtt lakosság közel egyharmada szenved magas vérnyomástól. A legtöbb orvos azt szorgalmazza, hogy csökkentsük a só-fogyasztásunkat, miközben inkább a cukorral kellene vigyáznunk!

Az Open Heart online kardiológiai szaklapban megjelent áttekintő tanulmány kimutatja, hogy az étrendi cukor fogyasztás sokkal szorosabb kapcsolatban áll a magas vérnyomással, mint a nátrium. A fruktóz pedig a leginkább okolható ezért.

Az Amerikai Nefrológiai Társaság szaklapjában közzétett tanulmány szerint azok a kísérleti alanyok, akik 74 gr fruktózt fogyasztottak (egy felnőtt átlagos napi fogyasztása), 77 %-kal nagyobb kockázatot vállaltak az extrém magas vérnyomásra!

Ne higgyünk hát az évtizedes hazugságoknak a telített zsírokról és a koleszterinről! Nem ezek a nélkülözhetetlen összetevők okozzák a szívbetegségeket! Az elsődleges kockázati tényező a cukor!

Mindezek után beszéljünk az egészséges édesítőszerről, ami valóban jót tesz a kardiovaszkuláris egészségnek.


Az eritrit: a "majdnem cukor", ami szívvédő antioxidánsként hat!

Az egészséges élet tényleg azt jelenti, hogy le kell mondanunk a sütikről, kekszekről és desszertekről, melyek megédesítik az ünnepeinket? Az eritritnek köszönhetően ehetünk sütit … és a szívünk egészségét is megőrizhetjük!

A neve kicsit tudományosan hangzik, de az eritritol egy természetes és egészséges édesítő. Nemcsak egyes gyümölcsökben - például, szőlő, dinnye vagy barack - van jelen természetes formában, hanem fermentált termékekben is, mint amilyen a bor, a sör és a szójaszósz. Megtalálható és alkotóeleme még az emberi szövetnek is. Ez azt jelenti, hogy a szervezetünk "felismeri" az eritritolt.

A kereskedelemben kapható eritrit fehér, szemcsés porként kerül forgalomba, ami egy az egyben helyettesíti a cukrot kedvenc receptjeinkben. Az íze is nagyon hasonló a cukoréhoz, ugyanakkor zéró a glikémiás indexe, nem jelent kalóriát. Még ennél is jobb hír, hogy a kutatások szerint "erős antioxidáns hatása" van. A Nutrition szaklapban nemrégiben közzétett tanulmány megállapította, hogy az eritritol megakadályozza a szabad gyökök okozta sejtkárosodást. A cukorbetegséggel járó érrendszeri károsodás ellen is véd. A kutatók azt állítják, "az eritrit védőhatásait nem csupán a diabéteszre kell korlátoznunk. Egyedülálló tulajdonsága, hogy a szabad gyököket eltakarítja, más krónikus, sejtkárosító rendellenességekben is jótékony hatást válthat ki."

Ellentétben tehát a cukorral, amely a szabad gyököket ezer százalékokkal az egekbe röpíti és extrém mód károsítja a sejteket, az eritritol olyan édesítőszer, ami ténylegesen védi a sejteket a szabad gyökök pusztítása ellen!

Az alábbiakban néhány további idézetet olvashat szakértők által szerkesztett tudományos szaklapokból. A tudósok szerint az eritritol:

Egy másik tanulmány azt állapította meg, hogy ez a természetes édesítőszer csökkentette az artériák falán a megtapadást elősegítő molekulák képződését, így megakadályozza a lerakódások, plakkok képződését. A fogromlás megelőzésében is segít.

Egyszóval, amikor rád tör az édesség utáni vágy, nyugodtan elégítsd ki azt egy gabonamentes, antioxidánsban gazdag eritrittel édesített desszerttel!


És ha nem hisz az én szavamnak, akkor álljon itt Nora Simmons, a Nutrition Business Journal főszerkesztőjének véleménye, aki így vélekedett erről a természetes édesítőszerről:

"Sütéskor, kandírozáskor épp úgy viselkedik, édesít, felolvad, megbarnul, mint a cukor. Pekándió pralinét készítettem vele, és éppolyan ropogós, kandírozott és dekadens lett, mintha valamelyik louisianai barátom csinálta volna. Ettől viszont nem szökik az egekbe a vércukrom és nem lyuggatja ki a fogaimat! Nincs keserű utóíze sem, meg sem mondanád, hogy nem cukor! "

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

  • https://www.nytimes.com/2016/09/13/well/eat/how-the-sugar-industry-shifted-blame-to-fat.html
  • Bray GA, Nielsen SJ, Popkin BM. Consumption of high-fructose corn syrup in beverages may play a role in the epidemic of obesity. Am J Clin Nutr. 2004;79:537-543.
  • Gaizano et al. Triglycerides and coronary disease. Circulation. 1997;96:2520-2525
  • https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/01/26/sugar-may-be-bad-but-this-sweetener-is-far-more-deadly-part-2.aspx
  • Kazumi T, Vranic M, Steiner G. Triglyceride kinetics: effects of dietary glucose, sucrose, or fructose alone or with hyperinsulinemia. Am J Physiol. 1986 Mar;250(3 Pt 1):E325-30.
  • Sakai, M. Oimomi M. Experimental Studies on the Role of Fructose in the Development of Diabetic Complications. Kobe J. Med. Sci., Vol. 48, No. 5 pp. 125-136, 2002
  • Dicarbomyl free radical formation: Glucose: 568% | Fructose: 4,704% -- Hydroxyl free radical formation: Glucose: 167% | Fructose: 2,230% | 568+167 / 2 = 368 | 4,704 + 2,230 /2 = 3467
  • https://www.jci.org/articles/view/37385/table/4 Fasting Oxidized LDL | glucose 0.7% | fructose 12.8% | 1,728% increase
  • Schaefer EJ. Lipoproteins, nutrition, and heart disease. Am J Clin Nutr. 2002 Feb; 75(2):191-212
  • Schaefer EJ, Asztalos BF. Cholesteryl ester transfer protein inhibition, high-density lipoprotein metabolism and heart disease risk reduction. Curr Opin Lipidol. 2006 Aug; 17(4):394-8.
  • V. Thirunavukkarasu, A. T. Anitha Nandhini, and C. V. Anuradha, Effect of -Lipoic Acid on Lipid Profile in Rats Fed a High-Fructose Diet, Experimental Diabesity Research, vol. 5, no. 3, pp. 195-200, 2004. doi:10.1080/15438600490486778
  • Lê KA, Faeh D, Stettler R, Ith M, Kreis R, Vermathen P, Boesch C, Ravussin E, Tappy LA 4-wk high-fructose diet alters lipid metabolism without affecting insulin sensitivity or ectopic lipids in healthy humans. Am J Clin Nutr. 2006 Dec; 84(6):1374-9.
  • Stanhope K. et al. Consumption of Fructose and High Fructose Corn Syrup Increase Postprandial Triglycerides, LDL-Cholesterol, and Apolipoprotein-B in Young Men and Women. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Volume 96, Issue 10, 1 October 2011, Pages E1596-E1605, https://doi.org/10.1210/jc.2011-1251
  • Lamarche B1, Moorjani S, Lupien PJ, Cantin B, Bernard PM, Dagenais GR, Després JP.Apolipoprotein A-I and B levels and the risk of ischemic heart disease during a five-year follow-up of men in the Québec cardiovascular study.Circulation. 1996 Aug 1;94(3):273-8.
  • Whites Seth S. Martin et al. Diabetes. Apolipoprotein B but not LDL Cholesterol Is Associated With Coronary Artery Calcification in Type 2 Diabetic Diabetes August 2009 vol. 58 no. 8 1887-1892 doi: 10.2337/db08-1794
  • DiNicolantonio JJ, Lucan SC. The wrong white crystals: not salt but sugar as aetiological in hypertension and cardiometabolic disease Open Heart 2014;1:e000167. doi: 10.1136/openhrt-2014-000167
  • Jalal DI, Smits G, Johnson RJ, Chonchol M. Increased Fructose Associates with Elevated Blood Pressure. Journal of the American Society of Nephrology?: JASN. 2010;21(9):1543-1549. doi:10.1681/ASN.2009111111.
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0899900709002275