Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Brian Mastroianni:
Egy gyakran használt tartósítószer krónikus fáradtságot okozhat

Fordította:Czárán Judit

Forrás: Brian Mastroianni: This Common Preservative in Processed Food May Be Making You Tired. www.healthline.com 2019. január 17.

A kutatások szerint egy, a boltokban leggyakrabban vásárolt élelmiszerekben található adalékanyag nagyobb mennyiségben fogyasztva krónikus fáradtságérzést okozhat. Vajon lehetséges, hogy egy gyakori élelmiszer tartósítószertől tényleg ellustulunk? Ön szokta úgy érezni, hogy nehezére esik felkelni a kanapéról, hogy elmenjen edzeni?

 

A Google adatkezelési elvei

 

Nos, ha így van, akkor lehetséges, hogy ezt egy élelmiszeradalék okozza, amiből túl sokat fogyaszt, anélkül, hogy tudna róla.

A legújabb kutatások szerint ugyanis egy szervetlen foszfát alapú adalékanyag, amely egyben egy tartósítószer az Egyesült Államokban leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek 70%-ban megtalálható, s káros hatással lehet az ember egészségére.

A vizsgálat eredményét, amely a táplálékkal bevitt nagymennyiségű foszfát káros hatásait vizsgálta laboratóriumi egereknél, a Circulation című folyóirat tette közzé.

A kutatók megmérték a foszfáttartalmú étellel etetett rágcsálók oxigénfelvételét mozgás közben, és kiderült, hogy az jóval alacsonyabb a kelleténél, és így az állatok szervezete nem volt képes elég zsírsavat termelni az izmok megfelelő működéséhez.

Az egereket 12 héten keresztül vizsgálták, és a kapott adatokat a kutatók összevetették humán adatokkal, mégpedig az ún. Dallasi Szívvizsgálatban szereplő személyek adataival. Ebben a vizsgálatban 18 és 65 év közötti egészséges férfiak és nők vettek részt, akik nem szedtek semmilyen gyógyszert, és korábban nem volt semmilyen szív- vagy veseproblémájuk.

A vizsgálat alanyai hét napon keresztül fizikai aktivitásmérőt viseltek a testükön, amely azt mutatta, hogy azoknál, akik a táplálékukkal több foszfátot vittek be a szervezetükbe, csökkent a mérsékelttől az intenzívig terjedő mozgással eltöltött idő mennyisége.

forrás: Peri-Okonny és mtsi., 2019.

A grafikon azt mutatja, ahogy nő a vérben a foszfáttartalom, úgy csökken a napi fizikai aktivitás. A Log() egy speciális skála, amely ábrázolhatóvá tesz nagy különbségeket. Itt tehát a foszfáttartalommal nem egyenes arányban, hanem sokkal meredekebben csökkent a fizikai aktivitás.

Vagyis, akárcsak az egerek esetében, embereknél is csökkent az aktivitási szint magasabb foszfátbevitel esetén.

A kutatás vezetője, Dr. Wanpen Vongpatanasin belgyógyász professzor, aki a Magas Vérnyomás Kutatási Programot vezeti az UT Southwestern Medical Center-nél, azt mondta egy, a Healthline-nak adott interjúban, hogy őt is megdöbbentette, milyen nagymértékű azonosság volt kimutatható az egerek és az emberek magasabb foszfátbevitelre adott reakcióiban.

"A humán vizsgálatok messzemenőkig alátámasztották az állatkísérletek eredményeit, amennyiben kimutatták, hogy a vér magasabb foszfátszintje esetén kevesebb a munkával és több a pihenéssel töltött idő."


Mik pontosan a foszfátok?

Az MSD orvosi kézikönyv szerint a foszfát egy elektromosan töltött részecske, amely foszfor tartalmú ásványt tartalmaz. Foszfátokra szüksége van a szervezetnek a fogak és a csontok regenerálódásához, az izmok összehúzásához és az idegrendszer megfelelő működéséhez.

A foszfátok természetes formában megtalálhatók egy sor egészséges táplálékban, mint a húsok, a halak, a tejtermékek, a zöldségek és a gyümölcsök.

A probléma azonban ezek szervetlen változatával van, amelyek az amerikaiak által előszeretettel fogyasztott feldolgozott élelmiszerekben és italokban találhatók.

"Az átlagfogyasztó egyáltalán nem tudja, milyen adalékanyagokat tartalmaznak a kereskedelemben kapható élelmiszerek" - mondja Dana Hunnes, PhD, MPH, RD, a kaliforniai egyetem (UCLA) Orvosi Intézetének vezető dietetikusa. "Ezeket általában vagy azért teszik az élelmiszerekbe, hogy tovább elálljanak a boltban, más esetekben meg ízfokozóként használják őket. Ezek az adalékok valószínűleg nagyon olcsók, ez magyarázhatja mindenütt jelen levő használatukat. "

Becslések szerint a szervetlen foszfátok a leggyakrabban vásárolt élelmiszerek, 40-70 százalékában megtalálhatók, a kólától egészen a félkész fagyasztott ételekig, írja a Healthline.

"Ezek megdöbbentően nagy részét teszik ki az amerikaiak által fogyasztott élelmiszereknek. Nemrég olvastam egy cikket a Nutrition Action Newsletter című táplálkozástudományi szaklapban arról, hogy még az üveges narancslevek is tartalmaznak hozzáadott szervetlen foszfátokat" - mondja Hunnes. "Az élelmiszeradalékokat sok esetben tápanyagként (vitamin vagy ásvány), ízfokozóként (mononátrium-glutamát (MSG) vagy só) vagy - mint a szervetlen foszfátok esetében - valamilyen más, nem táplálékkal kapcsolatos tulajdonságuk miatt használják. "

És még hozzáteszi: "Utóbbiakról azért nem tudnak az emberek, mert a foszfátokról eddig senki nem mondta nekik, hogy aggályos lenne a fogyasztásuk. A legtöbben, hacsak nem szenvednek valamilyen vesebetegségben, inkább a bevitt kalóriák, a zsírok, vagy bizonyos típusú zsiradékok, a szénhidrátok és a fehérjék fogyasztásában mutatnak tudatosságot. "


Dr. Tamika Sims, az International Food Information Council Foundation élelmiszertechnológiai kommunikációs igazgatója is azt állítja, hogy bár a szervetlen foszfátokról eddig sokan nem is hallottak, ideje lenne, hogy ezek fogyasztására is jobban odafigyeljünk.

"Egészséges felnőtt emberek szervezete a szervetlen foszfátokat is képes lebontani, ráadásul foszfátokra szükség van az idegrendszer, a csontok és az izmok megfelelő működéséhez is. Ám mivel a szervezetben a foszfát mennyiségét a vesék szabályozzák, azoknál, akik vesebetegségben vagy veseelégtelenségben szenvednek, ez a szabályozó funkció nem működik megfelelően" - mondja Sims a Healthline-nak.

A vizsgálattal kapcsolatban Vongpatanasin azt írja, hogy bár fontos, hogy a szervezetünk megfelelő mennyiségű energiát állítson elő, ha túl sok energiát használunk, akkor ez hátrányosan befolyásolhatja a szervezet azon képességét, hogy a zsírt a sportoláshoz szükséges üzemanyaggá égesse el.

Az átlagfogyasztónak valószínűleg fogalma sincs róla, hogy ezekből a részecskékből túl sok van az asztalán levő ételekben. És nyilván nem örülne, ha tudná, hogy még. ha akarna, is nehezen tudna átfogó információhoz jutni velük kapcsolatban.

Mint Vongpatanasin mondja, az élelmiszeripar számára például nincs hivatalos előírás vagy szabályozás arról, hogy szerepeltetniük kell a címkéken, mennyi szervetlen foszfát cirkulál az élelmiszerláncban.

Az Egyesült Államok egész területén az USA Élelmiszerbiztonsági és Gyógyszerészeti Hivatala (FDA), valamint Mezőgazdasági Minisztériuma határozza meg, mit kell ráírni a címkékre, de Vongpatanasin szerint ennek eldöntéséhez sokkal több átfogó kutatásra lenne szükség.

"Bár ismert, hogy a túl sok foszfát veszélyes a vesebetegségben szenvedők számára, azzal kapcsolatban például nem születtek még átfogó vizsgálatok, hogy milyen hatással van a magas foszfáttartalmú táplálkozás a vesebetegségben nem szenvedő, normál populáció kardiovaszkuláris egészségére" - írja.


De akkor mégis mit tudunk tenni?

De mit tehet, aki olvassa ezt a cikket, vagy először hall a szervetlen foszfátokról? Mire figyeljen, ha legközelebb bemegy egy szupermarketbe, hogy elintézze a hétvégi bevásárlást?

"Általában elmondható, hogy ha lehet, akkor ne az előrecsomagolt, hanem friss élelmiszereket részesítsük előnyben, hiszen azokban biztos nincs hozzáadott szervetlen foszfát" - mondja Hunnes. -"Egyébként meg, mint minden másban, itt is a tudatosság a legfontosabb. Olvassuk el, mi van a megvásárolni kívánt élelmiszer címkéjére írva, hogy szerepel-e az összetevők között hozzáadott foszfát. Figyeljük a "fosz-"vagy "foszfáttal"kezdődő szavakra" .

Mert ha igen, teszi hozzá, akkor azokból ne vásároljunk túl sokat, különösen, ha sportolók vagyunk, vagy rendszeresen edzük a testünket. "Ezek ugyanis akadályozzák az embert a fejlődésben, és megnehezítik az edzéseket" .

Vongpatanasin is hasonló következtetésekre jut, ahogy halad előre a kutatásaiban. Hangsúlyozza, hogy semmiképpen ne fogyasszunk 700 mg-nál több szervetlen foszfátot naponta. Ő és a kutatócsoportja a közeljövőben szeretnének elvégezni egy randomizált vizsgálatot azzal kapcsolatban, hogy csökkenthető-e a vérnyomás, illetve javítható-e a fizikai aktivitás azzal, ha a napi foszfátfogyasztásunkat 700 mg alá csökkentjük.


Összefoglalás

A Circulation című lap online kiadásában nemrégiben megjelent tanulmány annak járt utána, hogy Amerikában a feldolgozott élelmiszerekben nagy mennyiségben előforduló szervetlen foszfátok hogyan csökkentik az emberek hajlandóságát arra, hogy fizikailag aktívak legyenek.

Laboratóriumi egereket több mint 12 héten keresztül foszfátokban gazdag étrenden tartottak, és azt tapasztalták, hogy, ahogy növelték a szervetlen foszfátok mennyiségét a táplálékukban, úgy csökkent a fizikai aktivitásra való hajlandóságuk. Ezeket az adatokat aztán összevetették az egészséges felnőtteken végzett Dallas Heart Study vizsgálat adataival, és azt találták, hogy a foszfátokban gazdag étrend embereknél is csökkenti a sportolásra és a mozgásra való készséget.

Szakértők ezért azt javasolják, hogy figyeljük a "fosz" illetve a "foszfát" szócskákat az élelmiszerek címkéjén, lehetőleg kerüljük a feldolgozott, illetve előrecsomagolt termékeket, és vásároljunk inkább friss ételeket.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

Peri-Okonny PA, Baskin KK, Iwamoto G, Mitchell JH, Smith SA, Kim HK, Szweda LI, Bassel-Duby R, Fujikawa T, Castorena CM, Richardson J, Shelton JM, Ayers C, Berry JD, Malladi VS, Hu MC, Moe OW, Scherer PE, Vongpatanasin W. High-Phosphate Diet Induces Exercise Intolerance and Impairs Fatty Acid Metabolism in Mice. Circulation. 2019 Jan 7. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.118.037550.