Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Britt:
Mi a baj az ultra-feldolgozott élelmiszerekkel?

Fordította:Czárán Judit

Forrás: Robert Roy Britt:A New Understanding of Processed Food

Kutatók végre rájöttek, miért ártalmasak az egészségre az ultra-feldolgozott élelmiszerek

 

A Google adatkezelési elvei

 

Egy 2016-os tanulmány szerint (1) az ún. ultra-feldolgozott élelmiszerek - vagyis azok, amelyek tartósítószereket, emulgeáló szereket, színezőanyagokat és különböző egyéb adalékanyagokat tartalmaznak - több mint a felét teszik ki az összes elfogyasztott kalóriának az Egyesült Államokban. Ez pedig probléma, állítják a szakemberek, hiszen rengeteg kutatás igazolja, hogy a feldolgozott élelmiszerek elhízáshoz vezetnek és ártalmasak az egészségre. Egy a Circulation (Vérkeringés) című folyóiratban publikált vizsgálat szerint például 42%-kal magasabb volt a szívbetegségek előfordulása (2) azok közt, akik feldolgozott húsokat fogyasztottak, egy másik vizsgálat (3) pedig azt állapította meg, hogy ha 10 százalékkal megnöveljük az étrendünkben az ultra-feldolgozott élelmiszerek arányát, az szignifikánsan, illetve 10 százaléknál is nagyobb mértékben növeli annak kockázatát, hogy mellrákban, vagy valamilyen más rákfajtában betegedjünk meg. Egy a JAMA Internal Medicine (Az Amerikai Orvosszövetség Belgyógyászat lapja) című folyóiratban idén megjelent tanulmány pedig arra mutat rá, hogy a sok ultra-feldolgozott élelmiszert fogyasztók halálozása általában is nagyobb (4), elsősorban a rák, illetve a szív- és érrendszeri betegségek gyakoribb előfordulása miatt.


Ám ezek a tanulmányok nem foglalkoznak az okokkal, csak megállapítják, hogy a két dolog együtt jár. Mint a legtöbb vizsgálat, amely a feldolgozott élelmiszereknek az emberi egészségre gyakorolt hatásával foglalkozik, ezek is megfigyeléses vizsgálatok voltak. Ez azt jelenti, hogy a kutatók megkérdeznek embereket, hogy mit szoktak enni (amire sokan nem emlékeznek pontosan, vagy nem akarnak őszintén válaszolni), és nem tudják ellenőrizni, hogy vannak-e esetleg más okok is a háttérben. Például, ha valaki megeszik naponta több zacskó chipset és egyébként vannak egészségügyi problémái is, akkor nem tudható biztosan, hogy azokat tényleg a chips-evés okozta-e. Az is lehet, hogy valamilyen genetikai hajlam van a háttérben, vagy az illető nem mozog eleget.

Ám, most egy új tanulmány (5) be is bizonyította, hogy a feldolgozott élelmiszerek valóban ártanak az egészségnek. Az idén május 16-án a Cell Metabolism (Sejt-anyagcsere) című folyóiratban publikált kutatás azt találta, hogy aki reggelire cukrozott gabonaféléket (müzliket), eszik, ebédre meg gyorsételeket, például mexikói pizzát (ezek mind ultra-feldolgozott élelmiszereknek számítanak), azok a nap folyamán összességében több kalóriát vesznek magukhoz, amitől jobban híznak, mint azok, akik reggelire mondjuk gyümölcsöt, diót vagy más minimálisan feldolgozott élelmiszert fogyasztanak. Az új kutatásban 20 egészséges ember vett részt. Bár a minta kétségkívül nagyon kicsi volt, ám ez a 20 ember a vizsgálat céljából egy teljes hónapra beköltözött a klinikára, így mind a táplálkozásuk, mind az összes többi változójuk szigorúan ellenőrizhető volt, miáltal a kutatók olyan eredményekhez jutottak, amilyenekre egy táplálkozással kapcsolatos megfigyeléses vizsgálatban nincs lehetőség. A vizsgálat a következőképpen zajlott. Az egyik véletlenszerű módon kiválasztott csoport tagjait egészséges ételekkel etették, például natúr görög joghurtból, eperből, banánból, dióból, sóból és olívaolajból készült fagylalttal, amiben voltak almadarabok és frissen facsart citrom is. A másik csoport eközben mézes-diós müzlit kapott tejjel és hozzáadott rostokkal (ami egyébként nem lett volna benne), valamint csomagolt áfonyás muffint és margarint. Az ételek úgy voltak összeállítva, hogy azonos mennyiségű cukrot, zsírt, szénhidrátot, fehérjét és sót tartalmazzanak. A vizsgálati személyek naponta háromszor kaptak enni, és azt mondták nekik, hogy annyit ehetnek, amennyit akarnak. Két hét után a két csoport cserélt.


Az eredmény pedig az volt, hogy a feldolgozott ételeket fogyasztók 508 kalóriával többet vettek magukhoz naponta, és átlagosan egy kilót híztak a két hét alatt. Mikor ugyanezek a személyek átkerültek az egészségesen táplálkozó csoportba, akkor veszítettek a testzsírjukból és leadtak egy kilót.

Napi 508 plusz kalória nagyon sok. A hivatalos ajánlás (6) szerint egy ülő foglalkozást űző nőnek napi átlagban 2000 kalóriát kell fogyasztania (férfiaknál ez 2400), könnyű fizikai munka esetén ezek a számok 2200-ra (nők), illetve 2800-ra (férfiak) módosulnak.

"Nagyon csodálkoztam" - mondja a cikk első szerzője, Kevin Hall, a National Institutes of Health-hez (az amerikai kormány orvosbiológiai és közegészségügyi kutatásokért felelős intézetéhez) tartozó Biológiai Modellezések Laboratóriumának kutatója. "Bár a minta igen kicsi volt, ennek a szigorúan ellenőrzött vizsgálatnak az eredményei mégis egyértelműen rávilágítanak a kétféle típusú étrend közti különbségekre. Ez volt az első olyan vizsgálat, amely ok-okozati összefüggést állapított meg a feldolgozott élelmiszerek fogyasztása és a túl magas kalóriabevitel, illetve a hízás között."

A vizsgálatban résztvevő nők és férfiak azt állították, hogy mindkét menü finom volt, ami arra utalhat, hogy a feldolgozott ételeket fogyasztóknak egyszerűen többet kellett enniük ahhoz, hogy jóllakjanak. De mi lehet ennek az oka? Hallnak és társainak erre három ötletük is van:


Azok, akik feldolgozott ételeket fogyasztottak, valamilyen okból gyorsabban ettek, mint a másik csoport. Ez esetben a beleiknek nem volt elég idejük, hogy jelezzék az agyuknak, hogy jóllaktak.

Lehet, hogy az italok, amelyeket az ultra-feldolgozott ételeket fogyasztók kaptak a rostanyagok pótlására (például a tej) nem csillapítja úgy az éhséget, mint a szilárd táplálék.

Az egészséges étrend valamivel több fehérjét tartalmazott (az összes bevitt kalória 15,6%-át szemben a másik csoport 14%-ával), és az utóbbiak szervezete talán ezt próbálta kiegyenlíteni.

A feldolgozott ételek és az egészség közti kapcsolat jobb megértéséhez még sok olyan vizsgálatra lesz szükség, mint amilyet Hall és társai végeztek. Amíg ezek rendelkezésre nem állnak, addig a kutatók csak találgathatják, mi a jelenség magyarázata. Az egyik elmélet az, hogy az ultra-feldolgozott ételekben több az üres kalória, illetve kevesebb bennük a hasznos tápanyag. Például a fehérlisztből eltávolítanak minden természetes rostot és tápanyagot, ami az egész búzaszemekben még megvan. Márpedig a rostok nélkülözhetetlenek az emésztőszervek egészséges működéséhez, ezen kívül a magas rosttartalmú élelmiszereknek (például a zöldségeknek és a teljes kiőrlésű gabonaféléknek) az egészséges szív, illetve az idő előtti elhalálozás kockázatának csökkentése szempontjából is nagy szerepük van (7). Ennek ellenére az FDA (az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerellenőrző Hatósága) jelentése szerint (8) a legtöbb amerikai rostszegényen táplálkozik.


Az élelmiszereken levő feliratok jelzik, ha valamiben sok a hozzáadott cukor, igaz, sokszor nagyon különböző neveken, például szukróz, fruktóz, maltóz, kukoricaszirup és egyebek. Az amerikaiak hajlamosak túl sok üres és veszélyes kalóriát magukhoz venni italok formájában. A fiatalok több mint 60%-a egész nap cukros leveket fogyaszt, nemkülönben a felnőttek mintegy fele, állítja a CDC (az amerikai járványügyi és betegségmegelőzési központ) (9). A túlzott cukorfogyasztás megterheli a májat, fokozza a különböző májbetegségek, a cukorbetegség és a szívbetegségek kockázatát, mondják a Harvard kutatói (10). Az AHA (Amerikai Szív Társaság) ajánlása szerint (11) nőknek nem lenne szabad napi hat, férfiaknak napi kilenc teáskanálnyinál több cukrot magukhoz venni, márpedig egy doboz kólában 9,75 teáskanál cukor van (12)."A hozzáadott cukor mennyiségének csökkentése azért fontos, mert bizonyított tény, hogy a cukros italok, beleértve az energiaitalokat és gyümölcsleveket is, elhízáshoz vezetnek, és növelik sok rákfajta kockázatát" - mondja Colleen Doyle (13), az Amerikai Rák Társaság táplálkozással és testmozgással foglalkozó osztályának ügyvezető igazgatója. "Ezek az italok a felelősek a hozzáadott cukorbevitel messze legnagyobb részéért mind a felnőttek, mind a fiatalok táplálkozásában".

CannabiGold by UniHemp

Végül a kutatók arra is figyelmeztetnek, hogy rábírni az embereket a kevesebb feldolgozott élelmiszer fogyasztására, meglehetősen komplex feladat, mivel a feldolgozott élelmiszerek többnyire olcsón, könnyen és gyorsan hozzáférhetők. "Úgy aligha fogunk célt érni, ha arra biztatjuk őket, hogy táplálkozzanak egészségesebben, de közben nem teremtjük meg számukra az egészséges ételek könnyebb elérhetőségét" - mondja Hall (14). Ám kezdetnek az is valami, ha a lakosság tisztában van vele, hogy érdemes egészségesen táplálkozni és kevesebb feldolgozott élelmiszert fogyasztani.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

1, https://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-03/b-fm030716.php

2,https://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/processed-meats-unprocessed-heart-disease-diabetes/

3, https://www.bmj.com/content/360/bmj.k322

4,https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/eating-more-ultra-processed-foods-may-shorten-life-span

5, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550413119302487?via%3Dihub

6, https://health.gov/dietaryguidelines/2015/guidelines/appendix-2/

7, https://time.com/5499365/fiber-lowers-risk-disease/

8, https://www.fda.gov/food/nutrition-education-resources-materials/how-understand-and-use-nutrition-facts-label

9, https://www.cdc.gov/nutrition/data-statistics/sugar-sweetened-beverages-intake.html

10, https://www.health.harvard.edu/heart-health/the-sweet-danger-of-sugar

11, https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/sugar/added-sugars

12, https://www.coca-colaproductfacts.com/en/products/coca-cola/original/12-oz/

13, https://www.cancer.org/latest-news/new-dietary-guidelines-call-for-less-sugar-less-meat.html

14, https://www.nih.gov/news-events/news-releases/nih-study-finds-heavily-processed-foods-cause-overeating-weight-gain