Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Dr. Anthony Gustin:
Miért nem egészséges a ketózis?

Fordította:Mezei Elmira

Forrás:Dr. Anthony Gustin:Why ketosis isn't healthy?

Senki kedvét nem akarjuk elvenni a ketogén étrendtől, de megvan annak a helye, ideje és módja, nem érdemes divatból félinformációk alapján fejest ugrani bele. Az itt közreadott írás csak a kezdeti problémákat érinti, s arról még nem is szól, milyen vitamin- és ásványi anyag hiányt okoz a eosszul kivitelezett ketogén étrend.

 

A Google adatkezelési elvei

 

A 2017-es év legnagyobb egészségtrendje minden kétséget kizáróan a ketogén diéta volt. Mindenki azt keresi, hogy a bűvös egészségügyi előnyök érdekében hogy lehet "keto". De én valami mást állítok. A ketózis nem egészséges.

Így van, most kimondtam.

A megnövekedett ketontestszintek nem azonosak a megnövekedett egészséggel.

A ketogén diéta mindenképpen egy elképesztően jó gyulladáscsökkentő, energiaszint növelő, anyagcsere szabályozó, illetve fogyasztó hatású táplálkozás lehet. Azonban az, hogy valaki a ketózis állapotában van, még nem jelenti azt, hogy egészséges.

Folyamatosan találkozom ezzel a jelenséggel. Az emberek átállnak a ketogén diétára, néhány közvetlen jó eredményt tapasztalnak, aztán megreked a dolog, majd végül romlik az állapotuk. Mi történik ilyenkor? Hát az, hogy a szénhidrátcsökkentésen kívül minden egyébről megfeledkeznek, ami a jobb egészséghez vezet. Mert ez csak az egésznek egy kis része.

Ketózisban lenni nem valamiféle csodaszer. Egy hasznos kiegészítő eszköz lehet, de csak egy komponens. Ha valaki egy fatüzelésű kályháról (szénhidrátok) átvált egy energiatakarékos napelem rendszerű fűtésre (ketonok), de a háza még mindig egy falak és folyó víz nélküli düledező romhalmaz, akkor nem lesz nagy különbség abban, hogy milyen érzés lakni benne.

A ketózis egy nagyszerű eszköz lehet a jobb egészség eléréséhez, de nem egy gyorsítósáv.

Ha valaki nem táplálkozik egészségesen, az csak egy a sok ketogén hiba közül, amit elkövethet és ami miatt nem fogy vagy amitől kiesik a ketózisból.

A tíz leggyakoribb hiba, ha valaki:

1. Nem követi nyomon a fehérje bevitelt (ne haladja meg az összkalória bevitel maximum 15 százalékát)

2. Nem követi nyomon a szénhidrát bevitelt (a diéta elején ne haladja meg az összkalória bevitel 5 százalékát)

3. Nem eszik elég zsírt (a kalória bevitel 80-85% legyen)

4. Nem eszik elég jó minőségű zsírt (mivel ebből kell enni a legtöbbet, nagyon fontos!)

5. Nem eszik elég kalóriát (a legtöbb anyagcsere vagy pajzsmirigy probléma ebből ered)

6. Nem eszik fermentált ételeket (napi 2-3 adagot)

7. Nem eszik elég mikrotápanyagot (sok low-carb nyers és párolt zöldséget, belsőségeket)

8. Nem teszteli a vérszinteket (eleinte vizelet, majd vérből való teszteléssel, naponta kétszer)

9. Nem eszik elég rostot (zsírral dúsított zöldségturmixokat, krémleveseket, püréket, párolt zöldséget)

10. Nem követi nyomon a glükóz szintet is a ketonokkal együtt (ha valaki még mindig inzulin rezisztens, akkor a szervezet még mindig glükózt próbál használni üzemanyagként. A cél a vércukor alacsonyan és a ketonszintek magasan tartása)

A makrotápanyag arányok követéséhez sokat segíthet egy olyan app használata, mint például a MyFitnessPal.


Az étel minősége fontosabb, mint a mennyisége

Jelen pillanatban inkább rágcsálnék üvegszilánkot, mint hogy végighallgassam még egy nagyokos keto blogger vagy közösségi média "szakértő" ketogén ajánlásait. Igen, az előre csomagolt Kraft sajtrudak vajba mártogatva és bő zsírban kisütve, majd tejföllel tálalva valóban ketózisban fognak tartani egy illetőt. Nem hiszem el, hogy ezt tényleg le kell írnom, de ez nem egészséges.

A táplálkozás legalapvetőbb eleme a minőség. Ez ilyen egyszerű: olyan dolgokat együnk, amelyek meg tudnak romlani. A valódi étel mindig felsőbbrendű. Nem az a lényeg, hogy a szervezetünk milyen típusú energiarendszerrel működik, hanem, hogy természetes ételeket kapjon.

A lényeg a minőség, nem a mennyiség. A ketogén diéta egy mennyiségi étrend. Visszafogjuk a szénhidrátokat, mérsékeljük a fehérjét, tehát a test elkezd egy másfajta energiaforrást használni. Ez nagyszerű, de teljesen figyelmen kívül hagyja a táplálkozás lényegét. Gyakorlatilag nem kell aggódnunk az ételek minősége miatt ahhoz, hogy ketózisban legyünk, és a legtöbben sajnos nem is figyelnek erre.

A mindenféle furcsa, követhetetlen összetevőkből álló, feldolgozott élelmiszerek halmozása nem vezet sehova. Az emésztőrendszer nem tud velük mit kezdeni. A szervezetet leterheli a mesterséges összetevőkkel való foglalkozás, és ez elvonja az energiát attól, hogy valóban hozzásegíthessen bennünket ahhoz, hogy csúcsformában legyünk. A hormonok szabályozása, a gyulladás csökkentése, a sejtkárosodások kijavítása, stb... mind ilyen feladat. A sejtszintű egészséghez a szervezetnek számtalan, valódi ételekből származó mikrotápanyagra (vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek) van szüksége.

Tízből tíz esetben szívesebben látnám, hogy valaki 90%-ban jó minőségű, természetes, feldolgozatlan szénhidrátokból álló táplálkozást folytat és egy darab ketontest sincs a szervezetében, minthogy egy csomó feldolgozott, silány kaját eszik és aztán az orrom alá dugja azt a színes tesztcsíkot, amire előzőleg rápisilt és amitől olyan különlegesnek érzi magát.

Ameddig az ételek minőségét még nem raktuk rendbe, addig nem számít a mennyiség és az arányok sem. És itt a pont. Addig ne foglalkozzunk azzal, hogy ketózisban vagyunk-e vagy sem.

Sokkal többet nyerhetünk azzal, ha egy paleo típusú, sztenderd, teljes értékű táplálkozást folytatunk, mint ha megnöveljük a ketontestek szintjét.

Kezdjük azzal, hogy romlásra képes dolgokat eszünk.

Amikor ez már megvan, akkor lássunk csak neki a ketogén életmódnak, ezeket a szabályokat és a sorrendet betartva:

1. A motiváció és a pontos célok egyértelmű tisztázása

2. A tudás megszerzése, a téma kutatása, az elmélet megértése

3. Előkészületek a sikeres kivitelezéshez

4. Kivitelezés, folyamatos finomhangolás, tökéletesítés

5. Az eredmények megfelelő tesztelése

6. Javítgatás a ketontest szintek és a kézzel fogható eredmények tükrében

Az egészség holisztikus megközelítése

Hiszik vagy nem, az egészség többről szól, mint hogy azon aggódunk, éppen hány gramm zsírt vagy szénhidrátot ettünk meg vagy akár, hogy mit ettünk. Mint ahogy már sokszor elmondtam, az egészségnek négy alappillére van: a táplálkozás, a mozgás, a stresszkezelés, és az alvás.

A mozgásnak változatosnak és bőségesnek kell lennie. Hacsak valaki nem versenysportoló, nem szerencsés, ha mindig ugyanazt a fajta edzést végzi, és a mozgás mindenképpen legyen örömteljes. Kondicionálás, ellenállás- és saját testsúlyos edzés, mobilitást javító gyakorlatok, változatosan. Nem az álló íróasztal, hanem a valódi mozgás a megoldás.

A krónikus stressz kerülendő, illetve kontrollálandó. Reggel alacsonyabb ketonszinteket mér? Ez azért van, mert ilyenkor magas a kortizol szint. Próbáljon valaki magas ketontest szinteket elérni a nap folyamán bármikor úgy, hogy közben nagyon stresszel. Szabaduljon meg azoktól a dolgoktól, amelyek zavarják. Vezessen naplót, meditáljon, kevesebbet üljön gép előtt, ne nézegesse folyton az e-mailjeit, olvasson, tanuljon, fejlődjön.


Az alvásnak mélynek és pihentetőnek kell lennie. Egy éjszakányi rossz alvás másnap inzulinrezisztenciához vezethet. Úgy nem lehet ketogénezni, hogy a szervezet kimerült és a hormonok össze-vissza vannak. Ne nézegesse a telefonját elalvás előtt, aludjon teljes sötétben és hűvös szobában.

Ha a fenti területek bármelyike nincs rendben, akkor az minden egyébre is ki fog hatni. Az 1,7 millimoláris ketontest vérszint nem fogja rendbe hozni ezeket a tátongó hiányosságokat. Az egészséges élethez a teljes életmódot kell figyelembe venni.

Az egészség egyéni dolog és munkát igényel

A ketogén étrend kudarcának egyik legfőbb oka, hogy általában egy merev rendszerként népszerűsítik, és ez mentális lustaságot szül. Különböző embereknél különböző dolgok működnek. A ketogén étrendet általában egy bizonyos makrotápanyag és kalória ajánlással kommunikálják a tömegeknek, pedig mindenki más.

Ez nemcsak fizikailag egészségtelen és nagyon vegyes eredményekhez vezet, hanem mentálisan is. A mindenkinek szóló, táplálkozási és egészségügyi egyenajánlások követése egy olyan szokás, amely mentális elkényelmesedéshez vezet.

Fektessen energiát abba, hogy rátaláljon arra, mi működik önnek a ketogén életmódon belül és meglátja, hogy az élet egyéb területein is nagyobb kontrollal rendelkezik majd, mint gondolta volna.

A személyes célokat aszerint is meg lehet határozni, hogy önnek pontosan mely szempontok a legfontosabbak.

Semelyik tudós nem tud olyan kutatást végezni, amelyiknek az eredménye teljes mértékben illene önre. Az emberi test egy hópehely egyediségéhez hasonlatos, és az általános ajánlások nem adnak megfelelő személyre szabott útmutatást.

Gyűrje fel az ingujját, próbáljon ki valamit és nézze meg, hogy érzi magát, milyenek a gondolatai, hogy néz ki. Ha kedvezők az eredmények, akkor folytassa nyugodtan, attól függetlenül, hogy az ajánlások mit állítanak. Ha nem jól érzi magát? Akkor változtasson. Élete végéig kövesse a saját visszajelzéseit és esélye van rá, hogy egy egészséges és gazdag élete lesz. Aprítsa fel a saját fáját, és kétszer lesz melege.

MEGJEGYZÉS: Kiegészítésképpen megjegyzem, hogy léteznek olyan állapotok, amelyekben a ketontestek szintje valóban többet számít, mint az étrend általános minősége, pl. az epilepsziánál, bár ott sem zárja ki semmi az egészséges szempontok figyelembevételét.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre