Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

Jon Barron:
Telített zsírok - na ne, már megint?

Fordította, tömörítette: Mezei Elmira

Forrás: Jon Barron: Saturated Fats, Really? Again

Egy harvardi professzor a közelmúltban egy előadásában "tiszta méregnek" titulálta a kókuszzsírt, mert az egyik legmagasabb telített zsír tartalmú élelmiszer.(1)Ezt a hírt a hangzatos cím, és így az olvasottság növelése miatt az összes népszerű média felkapta. Sebaj, legalább ismét középpontba kerültek a telített zsírokkal kapcsolatos mítoszok.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Nem tudom, hogy hányszor kell még újra és újra átrágnunk magunkat az étrend és a szívbetegség témán. Gondolom, amíg az orvostársadalom téves információkat terjeszt, addig még sokszor. Teszi ezt annak ellenére, hogy saját tagjai közül számos orvos hívta fel a figyelmet arra, hogy tévednek. Sajnos, ha orvosi körökben egyszer szárnyra kap és széles körben elterjed egy tévedés, azt több évtizedig tart korrigálni.

Először tekintsük át a telített zsír mítoszt egy kis történelmi visszatekintéssel.

2007-ben az FDA (az USA Élelmiszerbiztonsági és Gyógyszerészeti Hivatala) elfogadta azt az állítást, hogy a telített zsírok telítetlen zsírokra cserélése a táplálkozásban csökkenti a szívbetegségek kockázatát.(2) Az AHA-nál (Amerikai Szívtársaság) még mindig ez az evangélium. És valóban, számos vizsgálatban hozták összefüggésbe a telítetlen zsírokat az alacsonyabb szívbetegség rizikóval. E szervezetek és az orvosok ezek alapján rutinszerűen ajánlották az embereknek, hogy cseréljék le a vajat, a tejszínt és az állati zsírokat kukorica-, szója- és repceolajra.

2009-ben Kanada is követte ezt a gyakorlatot.(4) Mivel a kanadai lakosság felének az ajánlottnál magasabb a koleszterinszintje, ez nem kis populációt érintő dolog volt. De, és ez a 'de' nem kicsi, ezt az egész feltevést soha nem sikerült bizonyítani randomizált, a legmegbízhatóbb és legelfogulatlanabb módszerekkel dolgozó vizsgálatokkal.

Az ómega-6 többszörösen telítetlen zsírsavak: helyénvalók-e, mint általános koleszterin csökkentők?

Egy 2014-es randomizált, kontrollált vizsgálatban pont ennek az ellenkezőjét találták: bizonyos, egészségesnek titulált növényi olajak éppenhogy megnövelhetik a szívbetegség kockázatát. (6)

A vizsgálatban külön kiemelték, hogy az ómega-6 linolsavban gazdag, ám az ómega-3 ?-linolénsavban szegény kukorica és a pórsáfrány olaj nem hozható összefüggésbe semmilyen szívvel kapcsolatos egészségügyi előnnyel. A szerzők újraelemeztek egy 2013-as vizsgálatot, amelyben anno azt találták, hogy annál a csoportnál, akiknél lecserélték a telített zsírokat pórsáfrány olajra és margarinra jelentős szérum koleszterin csökkenés állt elő (8%-13%). Azonban a fenti csoportban ugyanakkor szignifikáns mértékben megnőtt a szív- és érrendszeri és a szívkoszorúér betegségeiből fakadó halálozás.

Tehát az Amerikai Szívtársaság téved, amikor a magas koleszterin tartalmú ételek kerülését és a telített zsírok többszörösen telítetlen növényi olajakra való cserélését ajánlja?

Egy 2013-as, az American Journal of Cardiovascular Disease(7) című szaklapban megjelent vizsgálati összefoglaló szerint:

E vizsgálat eredményének a lényege, hogy a szívbetegeknek sokkal több oxidált koleszterin van a vérében, amitől több szfingomielin (egy, a szívkoszorúér sejtjmembránjaiban található foszfolipid) van az artériáik falában, amitől egyre inkább meszesednek az ereik. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy ezt a vizsgálatot az akkor 98 éves Dr. Fred Kummerow vezette, aki 4 évvel később, 102 éves korában hunyt el).


Ennek ellenére, a növényi olajok fogyasztása még mindig szerepel az ajánlásokban.

A 2015-2018-as amerikai táplálkozási ajánlásokban még mindig a telített zsírbevitel csökkentését és telítetlen zsírokkal való helyttesítését ajánlják. Arra a vizsgálatra hivatkoznak, amely szerint az ómega-6 zsírsavak csökkentik az LDL és a nem-HDL koleszterin szintet és semleges hatással vannak a vérnyomásra(9), valamint, hogy a jelenleg rendelkezésre álló bizonyítékok szerint nem igazolható, hogy az ómega-6 zsírsavak hozzájárulnának a szervezet rendszerszintű gyulladásához. Tehát ezzel a vizsgálattal támasztották alá a jelenlegi ajánlások helyességét.

Rajtam kívül más is össze van zavarodva? Hogy lehet ez? Hogy történhet meg, hogy az orvostársadalom két szöges ellentétben álló nézőpontot képvisel a többszörösen telítetlen zsírsavakkal (röviden: PUFA-k), a koleszterinnel, a telített zsírokkal és úgy általában a táplálkozással kapcsolatban?

Meglepő módon az derül ki, hogy ez a fajta talányosság egyáltalán nem ritka az orvosi körökben. Számos témában nincs egyetértés. A probléma az, hogy a legtöbben soha nem értesülünk ezekről az egyet nem értésekről. Hacsak valaki nem olvas rendszeresen elfogulatlan forrásokból származó cikkeket, azt hiheti például, hogy minden orvos hisz abban, hogy a sztatinok (koleszterin csökkentő gyógyszerek) életeket mentenek. Holott az orvostársadalom határozottan megosztott ebben a kérdésben. A hivatalos szervezetek úgy szűrik az információkat, hogy csak a konzervatív nézőpont jusson el a tömegekhez. A megrögzült nézőpontok csak évtizedek alatt változnak meg.

Jó példa erre a transzzsírok kérdése, amelyek egészségre súlyosan káros hatásaira jómagam és az alternatív gyógyítás számos más szakembere közel 40 éve hívjuk fel a figyelmet. Néhány éve az orvostársadalom is elkezdte ugyanezt kommunikálni, jótékonyan elfeledtetve, hogy a transzzsírtartalmú olajok és margarinok használatát is évtizedekig ugyanők proponálták teljes hévvel. A konzervatív álláspont makacssága konkrétan több millió ember haláláért felelős.

Nem tagadom, hogy az orvosok hihetetlen, sőt, néha csodával határos dolgokra is képesek, de amikor tévednek, annak katasztrofális következményei lehetnek és évtizedekbe telhet a korrigálásuk. Maradéktalanul azért nem örülhetünk a transzzsírokkal kapcsolatos álláspont változásának, mert helyettük viszont most a többszörösen telítetlen zsírsavak nagymértékű fogyasztását ajánlják, ami véleményem szerint egy olyan táplálkozási hiba, ami a modern étrend egyik legnagyobb rizikófaktora.


A PUFA-k

Hogy lehetséges, hogy az egyik "tudományos" vizsgálat azt állítja, hogy a telített zsírok PUFA-kal való helyttesítése a legjobb dolog a világon, míg egy másik azt, hogy a PUFA-k ölnek?

A hivatalos álláspont gyökerei, miszerint a telített zsírok szívbetegséget okoznak, 70 évvel ezelőttre nyúlnak vissza. Az 1940-es években Ancel Keys, amerikai fiziológusnak feltűnt, hogy az amerikai üzleti élet vezetőinél, akik "feltehetőleg" a világ legjobban táplált emberei, magas a szív- és érrendszeri betegségek előfordulási gyakorisága, míg a háború utáni Európában, a csökkent élelmiszer ellátás eredményeképpen meredeken lecsökkent a gyakoriságuk.

Ennek a megfigyelésnek alapján Keys felvetette, hogy a koleszterinszint és a szívbetegség között összefüggés van és minnesotai üzletemberek részvételével vizsgálatot kezdeményezett.(10) A vizsgálat időtartama 15 év volt, és az eredményeit csak 1963-ban publikálták volna, ám Keys nagy magabiztosan már 1955-ben elővezette az étrend-lipid teóriáját egy Genfben rendezett WHO konferencián. Az európai fogadtatás egyáltalán nem volt pozitív. A kritikusok így értékelték: "…. a 22 ország adatai alapján megmutatkozik, hogy a táplálkozás zsírkalória tartalma és az érelmeszesedésből, illetve a degeneratív szívbetegségekből adódó halálozás közötti összefüggés nem bizonyítható. Ez … nem támogatja azt a feltevést, amely a zsírt tartja az érelmeszesedés és a degeneratív szívbetegségek okozójának. "(11)

Azonban Amerikában teljesen más volt a fogadtatás. 1956-ban az Amerikai Szívtársaság képviselői párhuzamosan három nemzeti TV csatornán tűntek fel, hogy Keys lipid hipotézisét népszerűsítsék. Azzal ijesztgették az embereket, hogy a vaj, a zsír, a tojás és a marhahús fogyasztása szívkoszorúér betegséghez vezet. Vaj és zsír helyett kukorica olajat és magas transzzsírtartalmú margarinokat, tojás és hús helyett pedig finomított gabonákból készült, magas cukortartalmú reggeliző pelyheket ajánlottak.

Az azt követő évtizedekben kormányok és orvostudományi kutatók világszerte sok milliárd dollárt költöttek eme ajánlások hitelességének bizonyítására. Sajnos ezek többségének nem sikerült alátámasztaniuk ezeket az iránymutatásokat, sőt, éppen az ellenkezőjét bizonyították. Na de akkor mi történt ezekkel a vizsgálatokkal? Miért nem hallottak Önök róluk? Azért, mert vagy mellőzték, vagy évekkel késleltetve publikálták őket.(12)

A lényeg az, hogy bár számtalan vizsgálatban nem sikerült bizonyítani a telített zsírok szívhalálozásra és összhalálozásra tett hatását (13, 14, 15, 16, 17, 18, 19), az orvosi ortodoxia szándékosan figyelmen kívül hagyta ezeket.

A koleszterin

Ez az egész orvosi álláspont végső soron a koleszterint nevezte ki minden baj okozójának. Évek óta vitatkozom ezzel az állásponttal és nem vagyok egyedül: bár a fő szervezetek közleményeiből ez nem derül ki, az orvosok jó része egyetért velem. Ezek a legfontosabb pontok, amelyeket meg kell értenünk:


A telített zsírok

Először is, bizonyos mennyiségű telített zsírt fontos fogyasztani. A kókuszolaj például kifejezetten egészséges. Valóban 92% a telített zsír tartalma, amelynek egy része közepes láncú zsírsav (MCT), amely különösen jótékony hatású. Ezen kívül, az MCT-k közel fele laurinsav formájában van benne jelen, ami az immunrendszer építéséhez és fenntartásához a legfontosabb zsírsav. A természetben az egyetlen másik ilyen laurinsav koncentráció az anyatejben található.

Másodsorban pedig a telített zsír/szívbetegség összefüggés azért is csak egy mítosz, mert a sok hús, zsír és kevés szénhidrát diéta nem növeli meg a koleszterinszintet vagy tömíti el az artériákat egyéb faktorok jelenléte nélkül. Az egész telített kontra telítetlen zsír kérdés úgy, ahogy van, mondvacsinált és hamis.

Ez nem csak az én véleményem. Egy 2017-es angol szakmai folyóiratban megjelent meta-analízisben ugyanezt jelentik ki.(22) Az összefoglalóból kiderül, hogy egészséges felnőtteknél nem találtak összefüggést a telített zsír fogyasztás és az:

A szerzők arra jutottak, hogy a szívkoszorúér betegségek és kezelésük területén "sürgős paradigmaváltásra van szükség". Annak ellenére, hogy az orvosok és a civilek körében népszerű az az elképzelés, miszerint a telített zsírok eltömítik az ereket, a vizsgálat kategorikusan kijelenti, hogy ez egy téves modell.(23)

Egy posztmenopauzás, szívbeteg nők erein végzett vizsgálat kimutatta, hogy a magasabb telített zsír bevitel valójában lassította az érelmeszesedést, míg a szénhidrát és többszörösen telítetetlen zsír bevitelgyorsította azt. (24)


Táplálkozás

Az orvosok csak egészen felületesen tanulnak táplálkozástudományt, és nem is értenek ehhez a területhez. Ha valaki elolvas két jó könyvet a táplálkozás témájában, már többet tud, mint az orvosok 90%. Ezzel nem is lenne semmi probléma, ha eközben nem neveznék ki magukat táplálkozási guruknak és nem adnának a saját tudatlanságukon alapuló tanácsokat betegeiknek. Ez az arrogancia netovábbja.

Összefoglalva, mi a lényeg?

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

1. Valentina Resetarits. "A Harvard professor just busted the myth that coconut oil is good for you, calling it 'pure poison'." Business Insider. Aug. 20, 2018. (Accessed 13 Sep 2018.) https://www.businessinsider.com/harvard-speaker-busts-coconut-oil-health-myth-calling-it-pure-poison-2018-8

2. "Health Claim Notification for the Substitution of Saturated Fat in the Diet with Unsaturated Fatty Acids and Reduced Risk of Heart Disease." FDA. 01/03/2018. https://www.fda.gov/Food/LabelingNutrition/ucm073631.htm

3. "The Facts on Fats: 50 Years of American Heart Association Dietary Fats Recommendations." AHA June 2015. https://www.heart.org/-/media/files/healthy-living/company-collaboration/inap/fats-white-paper-ucm_475005.pdf

4. "Summary of Health Canada's assessment of a health claim about the replacement of saturated fat with mono-and polyunsaturated fat and blood cholesterol lowering." Health Canada February 2012. https://www.canada.ca/content/dam/hc-sc/migration/hc-sc/fn-an/alt_formats/pdf/label-etiquet/claims-reclam/assess-evalu/sat-mono-poly-fat-gras-eng.pdf

5. Health Canada

6. Richard P. Bazinet and Michael W.A. Chu. "Omega-6 polyunsaturated fatty acids: Is a broad cholesterol-lowering health claim appropriate?" CMAJ. 2014 Apr 1; 186(6): 434--439. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3971029/

7. Fred A Kummerow. "Interaction between sphingomyelin and oxysterols contributes to atherosclerosis and sudden death." Am J Cardiovasc Dis. 2013; 3(1): 17--26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3584645/

8. Frank M. Sacks, Alice H. Lichtenstein, Jason H.Y. Wu, et al. "Dietary Fats and Cardiovascular Disease: A Presidential Advisory From the American Heart Association." Circulation. 2017;136:e1--e23. https://www.ahajournals.org/doi/abs/10.1161/CIR.0000000000000510

9. Maki KC, Eren F, Cassens ME, Dicklin MR, Davidson MH. "?-6 Polyunsaturated Fatty Acids and Cardiometabolic Health: Current Evidence, Controversies, and Research Gaps." Adv Nutr. 2018 Sep 4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30184091

10. Keys A, Taylor HL, Blackburn H, et al. "Coronary heart disease among Minnesota business and professional men followed 15 years." Circulation. 1963 Sep;28:381-95. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14059458

11. Yerushalmy, J. and Hilleboe, H.E. "Fat in the Diet and Mortality from Heart Disease. A Methodologic Note." New York State Journal of Medicine, 57, 2343-2354. http://www.scirp.org/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1307558

12. Frantz ID, Dawson EA, Ashman PL, et al. Arteriosclerosis. 1989;9:129-135. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2643423

13. Mozaffarian D, Micha R, Wallace S. "Effects on coronary heart disease of increasing polyunsaturated fat in place of saturated fat: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials." PLoS Med. 2010;7(3):e1000252. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2843598/

14. Harcombe Z, Baker JS, Davies B. "Evidence from prospective cohort studies does not support current dietary fat guidelines: a systematic review and meta-analysis." Br J Sports Med. 2016;3:e000409. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27697938

15. Ramsden CE, Zamora D, Majchrzak-Hong S, et al. "Re-evaluation of the traditional diet-heart hypothesis: analysis of recovered data from Minnesota Coronary Experiment (1968-73)." BMJ. 2016;353:i1246. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4836695/

16. Hamley S. "The effect of replacing saturated fat with mostly n-6 polyunsaturated fat on coronary heart disease: a meta-analysis of randomised controlled trials." Nutr J. 2017;16:30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5437600/

17. Chowdhury R, Warnakula S, Kunutsor S, et al. "Association of dietary, circulating, and supplement fatty acids with coronary risk: a systematic review and meta-analysis." Ann Intern Med. 2014;160:398-406. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24723079

18. Skeaff CM, Miller J. "Dietary fat and coronary heart disease: Summary of evidence from prospective cohort and randomised controlled trials." Ann Nutr Metab. 2009;55:173-201. https://www.karger.com/Article/Pdf/229002

19. Schwingshackl L, Hoffmann G. "Dietary fatty acids in the secondary prevention of coronary heart disease: a systematic review, meta-analysis and meta-regression." BMJ Open. 2014;4:e004487. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3996809/

20. Song TJ, Cho HJ, Chang Y, et al. "Low-density-lipoprotein particle size predicts a poor outcome in patients with atherothrombotic stroke." J Clin Neurol. 2015 Jan;11(1):80-6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4302183/

21. Karim Harchaoui, Wim van der Steeg, Erik Stroes, et al. "Value of Low-Density Lipoprotein Particle Number and Size as Predictors of Coronary Artery Disease in Apparently Healthy Men and Women: The EPIC-Norfolk Prospective Population Study." Journal of the American College of Cardiology. Volume 49, Issue 5, 6 February 2007, Pages 547--553. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0735109706028634

22. Aseem Malhotra, Rita F Redberg, Pascal Meier. "Saturated fat does not clog the arteries: coronary heart disease is a chronic inflammatory condition, the risk of which can be effectively reduced from healthy lifestyle interventions." British Journal of Sports Medicine, April 2017. http://bjsm.bmj.com/content/early/2017/03/31/bjsports-2016-097285

23. "Pass the butter: Cutting saturated fat does not reduce heart disease risk, cardiologists say." CBS News. Apr 25, 2017. (Accessed 13 Sep 2018.) http://www.cbc.ca/news/health/pass-the-butter-cutting-saturated-fat-does-not-reduce-heart-disease-risk-cardiologists-say-1.4085453

24. Mozaffarian D, Rimm EB, Herrington DM. "Dietary fats, carbohydrate, and progression of coronary atherosclerosis in postmenopausal women." Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1175-84. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1270002/