Küldje el barátjának, ismerősének!

Feliratkozás hírlevélre

Print Friendly and PDF

James McCarter:
Oszlassuk el a ketogénnel kapcsolatos rémhíreket!

Fordította:Váradi Judit

Forrás:James McCarter: The Top 12 Keto Myths Debunked After 150,000 Days of Patient Care

A ketogén étrend sokmindenre jó, pl. megszünteti a 2-es típusú cukorbetegséget. De sokan félnek tőle, mert annyi rémhír terjeng róla...

 

A Google adatkezelési elvei

 

2015-ben a Virta Health (1) és az Indiana University Health (IUH) többszáz 2-es típusú diabéteszben szenvedő beteggel kezdett el a ketogén diétát magatartás változtatással összekapcsoló terápiát. (A betegek telefonon vagy levélben kapták a javaslatokat.)

A kétéves kutatás eredményeit nemrégiben publikáltuk a Frontiers in Endocrinology (2) szaklapban. Kiderült, hogy a betegek többségében a diabétesz visszafordítható, a gyógyszeres kezelés jelentősen csökkenthető és az anyagcsere folyamatokban általános javulás következik be a fogyástól kezdve a magas vérnyomás csökkenéséig. Az Amerikai Diabétesz Társaság eredményeinkre és más publikált vizsgálatokra alapozva 2019-ben megváltoztatta az irányadó kezelési ajánlását (3) és az étrenddel kapcsolatos állásfoglalását (4). Az ajánlásokban az egyénre szabott szénhidrátmegszorítás és a táplálkozási ketózis szerepel a 2-es típusú cukorbeteg számára.

Mindeközben a ketogén étrend az ismeretlenségből a reflektorfénybe került a közmédiában. Sokan dicsérik, de kritizálják is azok, akik eddig nem ismerték a ketózis régóta megalapozott jótékony egészségügyi hatásait, és egyre több tudományos vizsgálat kutatja működési mechanizmusát és klinikai alkalmazását. Egyesek ellenségesen viszonyulnak az orvostudományi status-quo és a low-fat étrendi dogma változásaihoz. Egy gyors internetes rákeresés alapján a keto elhanyagolható, múló szeszélynek, egyenesen rémisztőnek tűnhet, az ellenvetések többsége azonban olyan mítoszon alapul, amit a valóságos klinikai eredmények megcáfolhatnak. Tanulmányunk számos klinikai-, és laboreredményt számba vett, összegyűjtötte a betegek napi tüneteiről adott visszajelzéseit.

Ime a 12 legfontosabb keto-mítosz, amelyet cáfolunk a Virta-IUH több mint 150 000 napos kezelése és kutatása alapján.


1. számú mítosz: a Keto fenntarthatatlan.

Hamis. Csaknem az összes 2-es diabéteszes beteg a vér béta-hidroxibutirát (BHB, egy ketontest) szintjének mérése szerint elérte a táplálkozási ketózist.A BHB-t a második évben az alapszint fölött 50%-kal tovább emelték, amikor a szénhidrát megszorítást egyénre szabták. A betegek 74 %-a szoros megfigyelés alatt két év klinikai vizsgálatban vett részt (5), de legtöbbjük kérte, hogy 5 évre hosszabbítsák meg a vizsgálati részvételüket.

2. számú mítosz: A keto diabéteszes ketoacidosist (DKA) okoz.

Hamis. DKA esemény nem fordult elő a vizsgálat során. Nem volt bizonyítható metabolikus acidózis vagy anion hiány a vizsgált személyeknél. (A savasodás azt jelenti, hogy a vérben több a kation, azaz a pozitív töltésű ion, ezért az anionokból hiány mutatkozik. Ez a diabétesz súlyos következménye, ha a beteg nem jut inzulinhoz időben. A laikusok rendszeresen keverik a normál ketózist, amikor a sejtek ketonokat használnak fel energiaforrásként a diabéteszes ketoacidózissal, amikor inzulin hiányában felborul az anyagcsere.)

3. számú mítosz: A Keto hipoglikémiát, illetve alacsony vércukorszintet eredményez

Hamis. Nem fordult elő hipoglikémiás tünet, mialatt a betegek ketózisban voltak.

4. számú mítosz: A Keto megfosztja az agyat a szükséges glukóztól

Hamis. Amikor a szénhidrát csökken, a máj a glukoneogenezis mechanizmuson keresztükl termel glukózt. A vér glukózszintje nem alacsony a ketózisban és az agy működik ketonokkal is, sőt az agy szintén termel ketonokat. Vizsgálatunkban a betegek hangulati- és energiaszintje naponta emelkedett. Depressziós tüneteik enyhüléséről számoltak be. Valójában a ketózist az epilepsziához hasonló neurológiai panaszok kezelésére alkalmazzák és javítja a kognitív teljesítményt.(6)

5. számú mítosz: A Keto károsítja a szívműködést és károsítja az érrendszert

CannabiGold by UniHemp

Hamis. Betegeink tíz éves ateroszklerotikus szívbetegség kockázati pontaránya 12 %-kal javult. (7) Az első évben a CIMT (a nyaki verőér belső átmérője) nem változott a nyaki verőér ultrahangos mérés szerint. Az intervenciós csoportban 26 kardiovaszkuláris rizikófaktorból 22-nél jelentős javulást figyeltek meg, ezzel szemben a normál ellátású csoportban 26-ból nulla volt ez az arány.(8) A legújabb kutatások egyenesen azt vizsgálják, hogy a ketózis képes-e a szívelégtelenséget javítani. (9).

6. számú mítosz:. A keto rontja a vérzsír szintet

Hamis. A páciensek triglycerid- és HDL koleszterintszintje javult. Miközben a számított LDL koleszterinszint emelkedett, az LDL részecskék átlagszáma nem változott, azaz az LDL-ben kedvező irányú elmozdulás történt a kisméretű sűrű LDL-cseppektől a nagyméretű, könnyű LDL-cseppek felé. (Az apró cseppek képesek az érfalba beépülni, míg a nagy cseppek veszélytelenek) (A ketózisra adott lipidválasz részletesebb megismeréséről itt olvashat: (10).)

7. számú mítosz: A keto gyulladást okoz.

Hamis. A gyulladás határozottan csökkent; két év alatt a nagyérzékenységű C-reaktív fehérje 35 %-kal, a fehérvérsejt 7 %-kal. A vizsgálatok szerint a betegek javuló ízületi működésről, csökkenő fájdalomról számoltak be. Ez pedig annak tudható be, hogy a ketontestek gátolják a gyulladást (11).


8. számú mítosz: A keto pajzsmirigy alulműködést okoz

Hamis. Az átlagos pajzsmirigyhormon szint (T4) változatlan maradt. A pajzsmirigy serkentő hormon (TSH) inkább csökkenést mutatott, ami a javuló pajzsmirigyműködés jele. Az alulműködő pajzsmirigynél ez a szám növekedne. Az alulműködő pajzsmirigy új esetei nem fordultak elő, nincs tehát bizonyíték arra, hogy a pajzsmirigy működéséhez szénhidrát étrendre lenne szükség.(12)

9. számú mítosz: A keto károsítja a májat és növeli a májzsír mennyiségét

Hamis. A betegek májfunkciója jelentősen javult. Az első évben (13) a máj markerek vizsgálata mind a nem alkoholos májbetegség, mind a májfibrózis eseteiben erőteljesen csökkent májzsírt mutatott. A javulási mutatók a második évben is megmaradtak.

10. számú mítosz:. A keto károsítja a veséket

Hamis. Az átlagos becsült Glomerular Filtration Rate (eGFR) javult. Nem fordult elő romló vesefunkció a betegeknél. A ketóhoz való adaptáció ideje alatt a húgysav múló növekedést mutathat (14), de a húgysav szintek az első és a második évben is változatlanok maradtak.

11. számú mítosz: A keto hatására izomcsökkenés következik be.

Hamis. A vizsgálat résztvevőinél 10 % átlagos súlycsökkenés következett be a 2 év folyamán. A műszeres vizsgálat (DEXA) azt mutatta, hogy ez a fogyás a test, azon belül is a hasi zsír csökkenésének tudható be. Az izomtömeg csökkenése megfelelt az általános súlycsökkenésnek. A testösszetétel részletesebb vizsgálata (15) azt mutatta, hogy a testsúlycsökkenés több mint 80 %-a a zsírtömeg csökkenése miatt következett be.


12. számú mítosz: A keto hatására csökken az ásványi csontsűrűség.

Hamis. A DEXA szűrés nem mutatott ki változást a csontsűrűségben sem az első, sem a második évben.

A következő években a ketogén étrend még szélesebb körben való bevezetését reméljük a diabétesz és más anyagcsere-betegségek gyógyításában. Azonban amint a keto bekerül a gyógyítás fő áramlatába, számíthatunk az eltántorító mesterkedésekre. Ezért kell információkkal felszerelkeznünk. Look for reputable sources including peer-reviewed clinical trial publications. Share what you find with your medical provider as you work together to create an intervention that can result in improved and sustainable metabolic health.


Keresse a hiteles forrásokat, beleértve a lektorált klinikai vizsgálatokról tudósító pulikációkat. szakértői közleményeket tartalmaznak a klinikai vizsgálatokról. Tapasztalatait ossza meg orvosával, hogy együttműködésük egy jobb és fenntartható egészséges anyagcserét eredményezhessen.

 

A Google adatkezelési elvei

 

Tetszett a cikk? Még nem regisztrált? Iratkozzon fel hírlevelemre!

Feliratkozás hírlevélre

 

 

Hivatkozások:

    • 1. http://www.virtahealth.com/?source=post_page
    • 2. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2019.00348/full?source=post_page
    • 3. https://care.diabetesjournals.org/content/42/Supplement_1/S46?source=post_page
    • 4. https://care.diabetesjournals.org/content/diacare/early/2019/04/10/dci19-0014.full.pdf?
      source=post_page
    • 5. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2019.00348/full?source=post_page
    • 6. https://www.youtube.com/watch?v=XxGiQ7YrUYE&feature=youtu.be&source=post_page
    • 7. https://cardiab.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12933-018-0698-8?source=post_page
    • 8. https://about.virtahealth.com/CVD-whitepaper?source=post_page
    • 9. https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCULATIONAHA.118.036459?source=post_page
    • 10. https://blog.virtahealth.com/blood-lipid-changes-with-ketogenic-diet/?source=post_page
    • 11. https://www.nature.com/articles/nm.3804?source=post_page
    • 12. https://blog.virtahealth.com/does-your-thyroid-need-dietary-carbohydrates/?source=post_page
    • 13. https://bmjopen.bmj.com/content/9/2/e023597?source=post_page
    • 14. https://blog.virtahealth.com/keto-adapted/?source=post_page
    • 15. https://academic.oup.com/jcem/article/102/2/488/2972058?source=post_page
    • 16. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13300-018-0373-9?source=post_page
    • 17. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2019.00348/full?source=post_page